Bmw

Регистрация
Марка автомобили започва с op...? /изпишете цялата дума/:
С регистрацията си се съгласявам с условията за ползване на Tuning.bg!
Регистирай се с съществуващ акаунт
Логин
Забравена парола?
Забравена парола
Въведете е-майла с които сте се ригистрирали.
  • Общо инфо
  • Преди 1980
  • Между '80 и '90
  • Между '90 и '00
  • В наши дни
    • За да разбереш по-добре автомобилите на BMW днес, трябва да си запознат със съставката, която ги прави толкова специални. Изминалият век дава „душа“ на днешните автомобили на BMW, предава им онази индивидуалност на непокорният дух, вечно търсещ, преплитащ емоция и адреналин. Този дух осъществява магическата връзка между човек и машина превръщайки автомобилите на BMW в “The Ultimat Driving Machine”. BMW или “Bayerishe Motoren Werke”, трите магически думи, в чиято сърцевина е именно “Motor”, ключовата дума вадеща „духът от бутилката“ и крайъгълен камък изграждащ всеки BMW продукт.

    • Историята на BMW започва още през октомври 1913 г. когато Карл Фридрих Рап основава компанията в Мюнхен, чиято първоначална функция е производството на двигатели на самолети. Създадената по това време бяло-синя и кръгла емблема на BMW се използва до днес. Тази емблема представлява стилизирано изображение на въртящо се самолетно витло, а самото синьо-бяло лого изобразява част от Баварския флаг.

      През 1913 г. в северната част на Мюнхен, Германия, Карл Фридрих Рап и Густав Ото създават две фирми за самолетни двигатели. Поради началото на Първа световна война започват голям брой поръчки и това кара двамата собственици да се обединят в един авиационен завод. По този начин на 21 юли 1917 г. в Мюнхен е регистрирана компания за производство на самолетни двигатели под името „Баварски моторни эаводи” (Bayerische Motoren Werke – BMW). За директор на фабриката е назначен австрийския предприемач Франц Йозеф Поп.

      През 1916 г. от компанията BMW сключват договор за производство на V12 двигатели, предназначени за Австро-Унгария. Компанията е преустроена в Bayerische Motoren Werke GmbH. Година по-късно Карл Рап напуска, а фирмата е поета от австриеца Франц Йозеф Поп. През 1918 г. компанията е преименувана на BMW AG. До 1918 г. в завода били произвеждани мотори само за военните самолети. Само че за жалост този разтеж на компанията не можал да се задържи доста дълго - след Първата Световна война, Версайския договор лишава немските компании от възможността да произвеждат самолети и агрегати за тях. BMW започват да произвеждат пневматични спирачки за локомотиви и вагони. Компанията била в криза и трябвало да се ориентира в друга посока – двигатели за камиони и лодки. Компанията избягнала фалита. Но печалбата не е достатъчна и направили двуцилиндровия двигател – боксер за мотори, който излезнал на пазара през 1920 г. Първият мотор, R32, чийто проект бил завършен през 1922, става сензация на автосалона в Берлин. С 3100 продадени бройки моделът става изключително популярен. Наследникът му – R37 показан през 1925г. е два пъти по-мощен и печели всички немски шампионати до 500cc.

      Впечатляващите успехи тласкат BMW към следващата решителна крачка. През 1927г. компанията закупува автомобилният завод в Айзенах (провинция Тюрингия) и придобива лиценз от Остин (Роувър) за производство на моделът им Dixi 3/15, като немската версия е наречена Dixi “DA1”. Колата има открита каросерия и двигател 743cc., с 15к.с. През 1929г. BMW развиват модела до “DA2”който разполагал с 20к.с., спирачки на четирите колела и голямо разнообразие от каросерии. Това е и първият модел изработен изцяло от БМВ Мюнхен. От „DА2“ са произведени 7215 бройки.

      През 1933г. се ражда автомобилът “BMW 303“. Снабден с шестцилиндров редови двигател с обем 1173сс. и мощност 30к.с. проектиран от Фриц Фидлер, “303” е основоположник на бъдещите BMW автомобили. При него за пръв път е използвана и решетката с два „бъбрека“, превърнала се в отличителен белег за всяко BMW и до днес. С “303” компанията осъществява решителна крачка, предопределяща нейното бъдеще като автомобилостроител. През 1934г. се появява моделът „315/1“, елегантният автомобил с алуминиева каросерия печели множество състезания в Европа включително  престижното „2000км. на Германия“. По-късно моделът е развит в „326“ предлагащ редица иновации и разнообразие от каросерии.   

      1936 година идва с невероятният роудстър „328“. Дизайнер на една от най- красивите коли създавани от BMW е Питър Шимановски, 2-литровият двигателят отново е „шест в редица“с 80к.с. Автомобилът печели всички трофеи в своя клас, а през 1940г. печели престижното „Mille Miglia”със свръх-олекотено купе от алуминиеви и магнезиеви сплави.

      BMW поема фабрики край Берлин и разширява своето производство, когато в Европа избухва Втората Световна Война. През 1941г. производството на автомобили е спряно. Военновременната обстановка принуждава компанията да се съсредоточи върху своите военни разработки за авиационни двигатели. В заводите на фирмата за 4 години са произведени над 20 000, 14 цилиндрови самолетни двигатели BMW “801“. В началото на 1940г. фирмените инженери започват конструирането на реактивен самолетен двигател и през 1943г. той е факт. Двигателят кръстен „003“, е един от първите реактивни двигатели в света. На 4 февруари 1944г. разузнавателният самолет „Арадо 234V” снабден с  четири двигателя BMW тип „003“ прави първият си полет.              

      С началото на войната на BMW е поставена задача да се конструира бърз и надежден мотоциклет за нуждите на Вермахта. Ражда се легендарният „R57”,военен мотоциклет със 7 предни скорости и 2 задни, снабден със 750сс. двигател.

      През Втората Световна Война компанията понася тежки загуби. В руини са фабриките в Айзенах и Басдорф. През 1944г. е бомбардирана фабриката в Мюнхен. Останалите невредими поточни линии и оборудване са демонтирани и отнесени от съюзниците, като на баварците е наложена три годишна забрана за производство.                                  След войната BMW е принудена да започне от нулата. Светлината на тунела се вижда през 1948г. ,когато фирмата се появява на пазара с мотоциклета „R24“. Бюджетната машината се превръща в истински хит на пазара. Снабдена е с 247сс. двигател с 12к.с.

      Първият следвоенен автомобил на BMW е произведен през 1951г. Моделът “501“ се произвежда ръчно и разполага с V8 двигател, но не постига сериозни продажби в опустошената от войната Европа. “501“ е основоположник на цяла серия “500“ произвеждани до 1964г и различаващи се по мощността на своите двигатели, като  появилият се през 1954г. модел “502“ бил снабден с първият в света изцяло алуминиев V8 двигател. С него автомобилът развивал впечатляващите за времето  160км/ч.

      През 1955г. BMW печели сърцата на публиката с модела „Isetta”.Симпатичният мъник е с дължина едва 2.29м. Снабден с мотоциклетен двигател с 13к.с., той се радва на небивал успех с приемливата си цена. 1956г. е ознаменувана с появата на модела BMW “507“. Произведеният в 252 бройки спортен роудстър е един от най-признатите класически модели на компанията. Идеята за направата на “507“ идва от щатският дилър на БМВ Макс Хофман, който вярва, че концепцията за луксозно спортно BMW има бъдеще на американския пазар. Колата се сглобява ръчно и по индивидуалният вкус на клиента, разполага с 3.2-литров, алуминиев V8 двигател с 150кс. позволяващ и да развие скорост от над 220км/ч.

      BMW има бъдеще на голям автомобилостроител и го доказва с модела “700“. Предвиден да замени не особено популярните представители на серията “500” той, постига завиден успех. До 1960г. са произведени над 20 000 броя. BMW “700“ е предлаган във версии купе и седан. 

      През 1961г. е показан моделът BMW “1500“. Това е първият спортен седан на компанията и бележи повратна точка в нейното развитие. В него за първи път фирмените инженери вграждат четирицилиндров двигател. “1500“ е и първото BMW  с „чупка“ в основата на задната колона. Тя е въведена от Вилхелм Хофмайстер и заедно с бъбрековидната решетка се превръщат в отличителен белег на баварските автомобили и до днес.

      През 1966г. се появява купето “1600“, основоположник на бъдещата трета серия. През 1968 г. са представени и новите шест-цилиндрови BMW седани: “2500”, “2800”, “American Bavaria” и купетата “2.5CS” и “2800CS”. На следващата година излизат “1600ti” и “2002ti” с инжекционнo впръскване на горивото.

      1970г. стартира изграждането на нова административна централа на BMW. Ситуираната в Мюнхен сграда с формата на четири цилиндъра става икона за BMW феновете по света. . Гамата от предлагани модели се разширява, компанията предприема стратегия ,която да и осигури присъствие в най- печелившите сегменти на автомобилният пазар. Това води до появата на автомобилите основоположници на всяко съвременно БМВ.

      През 1972г. е представен модела “E12”(E – Entwicklung, развитие), първият представител на петата серия на BMW. Автомобилът е седан с 4 врати и 2-литров четирицилиндров двигател. През същата година е създадена и „BMW Motorsport”,чиято цел е разработката на автомобили за състезателната програма на компанията, която е особено успешна през тези години. По-късно „М-дивизията“ създава едни от най-уникалните спортни автомобили на BMW. Нейното първо творение е BMW “М1”. Произведен през 1978г., в много ограничени количества днес автомобилът е колекционерска мечта.  През 1973г. се ражда BMW “2002t”. Снабден с турбокомпресор „ККК“ той е първият, масово произвеждан турбо автомобил в света. “2002t” печели множество шампионати.

      През 1975г. се ражда първият представител на 3-та серия. Моделът кръстен “Е21” се предлага в четири версии: 316, 318, 320, 320i. Година по-късно излиза и луксозното купе 6-та серия или “Е24”. Той става еталон за качество и лукс и използва редица технически нововъведения и електронни системи непознати дотогава в автомобилостроенето.

      Експанзията в сектора на луксозните автомобили продължава с представеният през 1977г. седан “Е23“, първият представител на  7-ма серия. Бъдещите седмици стават  флагман на компанията.






    • 1981 г. носи нов триумф в ралито Париж - Дакар, състезание с дължина 12 хил. километра, главните етапи от което минават през пустинята Сахара. Именно при тези условия отлично се проявява основната концепция, която е създадена още през 1923 г. Тя включва отлично съотношение тегло и мощност, надеждно охлаждане. Към тях се прибавят прекрасно разпределение на тежестта, нисък център и висока теглителна способност при ниски обороти. Веднага французинът Юбер Ориол спечелва това най-сложно рали в света. Отборната победа също е за BMW.

      През 1983 г. BMW става шампион във Формула 1. От четирицилиндровия двигател с обем само 1,5 литра групата от специалисти, оглавявана от Паул Роше, създава удивителен агрегат с мощност 800 к.с. Той е поставен на болид на Brabham, като до 1987 г. фирмата спечелва девет Гран При.

      BMW М3 е най-успешният автомобил за шосейни кръгови състезания в света през 1986 г. Компактният двуврат модел успоредно се разработва както за серийно производство, така и за автомобилния спорт. От самия старт белоснежният автомобил, боядисан с традиционните спортни цветове на BMW, започва да постига победи, да печели трофеи и титли. През 1987 г. италианецът Роберто Равиля завоюва с него шампионата на света по шосейни кръгови състезания. И през следващите пет години BMW МЗ доминира на световната спортна сцена.

      Нов "роудстър" и нови технологии стартират през 1987 г. Моделът Z1, направен в 8000 екземпляра, е удивителен автомобил, замислен предварително като експериментален. Аеродинамичността му е на много високо равнище. BMW е един от първите производители в света, въвеждащи електронна система за регулировка на мощността на двигателя.

      Новото "купе" - мечта BMW 850 i започва да се произвежда през 1990 г. "Сърце" на този елегантен автомобил от типа "купе лукс" става 12-цилиндров двигател, който буквално от всякакви обороти може да "изстреля" колата напред. Съвършено новият заден мост съчетава спортни качества и комфорт.

      След 25 години прекъсване BMW отново се обръща към авиационното моторостроене. Съвместното предприятие BMW Rolls-Royce GmbH произвежда семейството двигатели BR 700 за ново поколение комерсиални и регионални самолети.

    • През 1994 г. Rover Group става собственост на BMW. Производствената програма на Rover допълва гамата на баварците. Rover и Mini застават в нишата под трета серия, a Land Rover влиза в класа на пълнозадвижваните автомобили.

      През 1995 г. е дебютът на новата пета серия на концерна. Автомобилът се отличава не само с напредничав дизайн, но и с хармонична концепция. За пръв път в автомобилостроенето се внедрява ходова част от алуминий. Изключително здравата каросерия осигурява ненадминато равнище на пасивната безопасност. В серийното оборудване на всички автомобили на концерна се включват надуваема възглавница за предния пътник и система, блокираща двигателя при кражба.

      С пускането на BMW Z3 - автомобилът на Джеймс Бонд, започва нов роудстърен бум. Автомобилът е синтез на динамичност и класически дизайн. Допълнителната реклама идва от филма "Златното око", където с него се разхожда "Агент 007". Филмът има огромен успех. Автомобилът става "бестселър". Новият завод в Спартанбург - САЩ, не смогва да изпълнява поръчките. За пръв път и седма серия се снабдява с дизелов двигател - на пазара се появява 725 tds. Двигателят RMW Rolls-Royce BR 710 получава международен сертификат. Освен това се натрупват нови поръчки за авиационния двигател.

      Мотоциклетът, към който не можеш да останеш равнодушен - R1200С, идва през 1997 г. Той представлява нова интерпретация на пътния мотоциклет. Дизайнът е сензационен и съчетава в себе си традиция с футуристични елементи. Той получава най-големия боксерен двигател, откакто съществува фирмата. От обем 1700 куб. см се получава мощност 61 к.с. През същата година BMW представя още един автомобил мечта. Става дума за "роудстъра" М, който както никой друг става въплъщение на чистокръвния открит спортен автомобил.

      След успеха на малките спортни двуместни автомобили, някои от които и в закрити версии, в САЩ започва и производството на автомобили с висока проходимост. Първоначално се появява моделът X5, а след него - и X3.

    • В малки бройки започва производство на серия "двойка" - за пръв път с предни задвижващи колела, която донякъде може да се разглежда като продължение на опитите с Compact, при който обаче разположението на двигателя и задвижващите колела са класически. Дизайнът на трета серия два пъти е преправян след третото поколение. През 2001 г. голямо впечатление прави най-новата седма серия с изцяло нов предизвикателен дизайн и микрокомпютърното управление на редица функции на екипировката iDrive.

      На Международния автосалон София 2003, преди европейския й дебют, е показана и най-новата "петица". Тя във всяко едно отношение е още по-висок клас и изключително конкурентна при луксозните автомобили. При последните два модела дизайнът вече е изцяло нов и се слага край на "фейслифтовете" (козметични промени в моделите). Излиза след дълго прекъсване и представител на шеста серия.

      Сделката с Rover излиза неуспешна и довежда до загуби, предизвикали разтрогване на сключения "неравностоен брак". Налага се управляващият директор Бернд Пишецридер - племенник на Исигонис, конструирал Mini Cooper, да напусне BMW и той преминава във Volkswagen Group.

      Сега Land Rover е собственост на Ford, а Rover остава при англичаните и неотдавна фалира. Mini, след чувствителното влияние на Мюнхенския концерн, вече е притежание на BMW, но не е масов автомобил, за разлика от предишния "бестселър" от по-нисък клас.

      През 2005 г. в Женева е представен и "фейслифтът" на "седмицата".

      В момента мюнхенци правят най-добрите спортни лимузини, превъзходни "роудстъри" и автомобили с висока проходимост от висша категория. Те определено са лидери в най-високия луксозен клас за представителни цели и предлагат едни от най-добрите мотоциклети, незаменими в правителствените екскорти. Джоунс венчърът за авиационни двигатели с Rolls-Royce произвежда моторите на Boing. Фирмата има запазената марка на колите с фигурката на богинята на екстаза - Емили - Rolls-Royce.

      Сега започналият с малка фабрика за авиационни двигатели концерн BMW има пет завода в Германия и двадесет дъщерни предприятия по цял свят. За разлика от други производители компанията не използва роботи в производството си и всички операции се извършват само на ръка. Прави се само компютърна диагностика на основните параметри на автомобилите.