IPB Style© Fisana

Форум на Tuning.bg

Полезно инфо за гуми,джанти и оптичен тунинг!!!(обновено)


  • Заключена тема Тази тема е заключена
4 отговора на тази тема

#1 Boko_TuninG

Offline

    професионален шофьор

  • Потребител
  • 2,648 Мнения:
  • Репутация: 4

Публикувано 18 November 2009 - 10:33 PM

copy/paste

ОСНОВНИ ПАРАМЕТРИ НА АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

[attachment=116228:parametri_gumi_bg.jpg]


Широчината на гумата е разстоянието между двете страни на напомпана гума в най-широката й част. Измерва се в милиметри.
Височината е равна на разстоянието между вътрешния ръб на гумата и най-високата част на грайфера, при липса на приложен натиск върху гумата.
Измерва се в милиметри.
Вътрешният диаметър е равен на диаметъра на вътрешния ръб на гумата. Измерва се в цолове (инчове).
Пропорционалното отношение е показател, който се получава по формулата:
(височина/широчина) x 100
При липса на стойност за пропорционалното отношение се приема пропорционално отношение 82.

СТРУКТУРА НА РАДИАЛНА АВТОМОБИЛНА ГУМА

[attachment=116229:stryktyra_na_radialna_gyma.jpg]

За обикновения наблюдател всички автомобилни гуми са еднакви. Но ако погледнете по-внимателно, ще разберете, че съвременната структура на една автомобилна гума предлага по-голяма степен на маневриране, комфорт на возене, сцепление с пътя, устойчивост на износване и икономия на гориво.
Всички тези показатели далеч превъзхождат показателите на гуми, произведени само преди няколко години.
Съвременният дизайн на гумите съчетава използването на над 200 суровини, както и сложно проектиране на стоманени корди, текстилни пластове и компютърно генерирани форми на протектора (грайфера).
През 1946 настъпи революция в автомобилната индустрия с представянето на радиалната гума, чиято конструкция е представена по-горе. В наши дни всички гуми, които се продават на пазара са радиални, поради по-голямата си степен на маневриране, комфорт на возене и устойчивост на износване.
Предимствата на радиалната структура са в дизайна на каркаса, който се намира под протектора и изгражда основата на гумата.
Обвивката е направена от множество нишки (най-вече от полиестер), които са комбинарани и формират т.нар. пояси. В една радиална гума тези пояси са поставени успоредно в серия от пластове по протектора на гумата.
Радиалната структура позволява на гумата да се огъва и да поема неравностите на пътя. Радиалната конструкция също така осигурява по-малка степен на триене и следователно намалява износването на протектора.
Горният пласт на радиалната повърхнина обикновено се състои от стоманени корди, направени от преплетени стоманени нишки.
Стоманените корди осигуряват стабилна основа за по-голяма устойчивст и по-малко износване на грайфера. Те защитават базовата повърхнина от удари и спукване.
Допълнителни компоненти като уплътнител на борда, както и още един горен пояс – обикновено се поставят във висококачествените гуми като позволяват на гумата да запази формата си при завой и увеличават нейната стабилност при високи скорости.
Най-горната част на гумата, която привлича и повече внимание, е протекторът. Материалът, който се използва при неговото създаване се нарича просто "съставка на протектора", тъй като се различава при типовете гуми. При една зимна гума, например, съставният елемент на протектора осигурява максимално сцепление в студени условия. Състезателните гуми пък съчетават съставни части, които осигуряват устойчивост при високи температури. По-голяма част от гумите са изградени от подходящи за всички сезони съставки за добро сцепление при всякакви условие. Освен това съставката трябва да осигурява добро устойчивост на износване.
Тези две основни цели – сцепление и устойчивост на износване – остават едно от най-големите дизайнерски предизвикателства за производителите на гуми. Въпреки че има огромно разнообразие в дизайна на протектора, съставните му елементи не се променят.
Блоковете на протектора осигуряват сцепление във краищата му. В блока има ламели за осигуряване на допълнително сцепление. Каналите във блока отвеждат водата извън него. Раменните блокове осигуряват защита и допълнително сцепление при остри завои.

ТОВАРЕН ИНДЕКС
Товарният индекс представлява цифров код, показващ максималния товар, който може да издържи гумата при скоростта, съответстваща на скоростния й символ.

[attachment=116230:tovaren_index.jpg]

СКОРОСТЕН ИНДЕКС

Скоростният индекс представлява буквен код, показващ максималната скорост, до която гумата може да издържи товар, съответстващ на товарния й индекс.

[attachment=116231:speedindex.jpg]

ОБОЗНАЧЕНИЯ НА АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

Обозначения и маркировка върху автомобилните гуми

[attachment=116232:obozna4eniq.jpg]


KОМБИНИРАНЕ НА ГУМИ И ДЖАНТИ

От голямо значение за поведението на всеки автомобил е правилното комбиниране на гумите и джантите. Всяко несъответствие в тяхната конфигурация води до неприятности като: промяна показанието на скоростомера, повишаване разхода на гориво, намаляване стабилността на автомобила. Преди да се направят промени в размера на гумите и джантите трябва да се спазят някои правила.


РАЗМЕР НА ДЖАНТАТА

[attachment=116233:certej1.jpg]


Широчината на джантата обикновено е по-малка от тази на гумата, за да се получи сигурно прикрепване. Например, гума с широчина 185 мм трябва да се монтира на джанта с широчина 6 инча (152,4 мм), въпреки, че 7 инча (177,8мм) е размер, по-близък до 185 мм. За да се получи по-добро прикрепване гумата трябва да е по широка от джантата с около 30 мм. Това е така, защото широчината на гумата се измерва в най-изпъкналата й част, където разстоянието е по-голямо от това между вътрешните ръбове, прикрепящи гумата към джантата.

РАДИУС НА ВЪРТЕНЕ
Това е най-важният параметър, с който трябва да се съобразяваме при промяна конфигурацията на гуми и джанти. Радиусът на въртене е разстоянието от центъра на джантата до върха на протектора при ненатоварена гума. При голяма промяна в радиуса на въртене, в резултат на неправилно комбиниране на гуми и джанти, скоростомерът ще започне да отчита неверни данни. Също така е възможно да се получи повишение в разхода на гориво, тъй като скоростната кутия на всеки автомобил е създадена според оригиналния радиус на въртене на колелата, предвиден от производителя.

ЗАЩО СЛАГАМЕ ПО-ГОЛЕМИ ДЖАНТИ?
Външният вид е най-честият повод за предприемането на тази стъпка, въпреки че това не е най-важното, което ще спечелим. От техническа гледна точка, колкото по-висока е една гума, толкова по-голяма деформация претърпява тя в завой. Това води до понижаване на общата стабилност на автомобила, особено при висока скорост. Затова слагането на по-големи джанти изисква
използването на гуми с по-нисък профил, които при натоварване се деформират по-малко. По този начин се печели добра стабилност и най-вече стабилност във виражи и завои.

КОНЦЕПЦИЯТА "ПЛЮС ЕДНО"
При правилен подбор на гуми и джанти е необходимо разликата в радиусите на въртене да е минимална. Подборът може да се направи с калкулатора в дясната част на страницата. Ако изчисленията са ви се сторили твърде подробни, съществува и друг метод за правилно комбиниране - т.нар. концепция "плюс едно". Тя се състои в прибавянето на 20 мм към широчината на гумата и изваждане на 10% от пропорционалното й отношение всеки път, когато увеличавате размера на джантата с 1 цол.

Публикувано изображение

СХЕМИ ЗА РАЗМЯНА МЕСТАТА НА АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

Гумите се износват в различна степен в зависимост от мястото, където са поставени (предни или задни колела), както и от вида на предавката на автомобила (предно или задно задвижване, 4х4).
За да се удължи живота на гумите е необходимо през определен период от време местата им да се разменят, като това става по начин, показан на схемата.
Различните производители препоръчват различни периоди, но размяната на местата трябва да става след изминаване на не-повече от 3000 до 5000 км.
Публикувано изображение

ПРИЧИНИ ЗА НЕПРАВИЛНОТО ИЗНОСВАНЕ НА ГУМИТЕ

Нарушена сходимост
Сходимостта е показател, който отразява разположението на предните колела едно - спрямо друго. Когато разстоянието между предните краища на колелата е по-голямо от разстоянието между задните краища, говорим за така наречената "отворена предница". В този случай се изтрива по-бързо вътрешната част на протектора на гумата. Когато разстоянието между предните краища на колелата е по-малко от разстоянието между задните краища, говорим за така наречената "затворена предница". В този случай се изтрива по-бързо външната част на протектора на гумата.
Фирмите, производителки на автомобили, предоставят технически данни за диапазона, в който може да се изменя сходимостта за всеки водел автомобил.
Публикувано изображение

Наклон
Наклонът представлява изместване горния край на автомобилното колело навътре (към каросерията) или навън (съответно отрицателен или положителен наклон). Подходящият наклон осигурява равномерно прилепване на протектора на гумата към пътната настилка.
При наличие на положителен наклон се износва по бързо външният край на протектора на гумата и обратно - при наличие на отрицателен наклон - вътрешният край на протектора. Фирмите, производителки на автомобили, предоставят технически данни за диапазона, в който може да се изменя наклонът за всеки модел автомобил.
Публикувано изображение

Меки или пренапомпени гуми
Друга причина, която може да доведе до неправилно износване на протектора е некоректното налягане на въздуха в гумата. Гумите трябва да бъдат помпени до налягането, указано от производителя на автомобила.
Ако гумата е мека се получава по-бързо износване на външните части на протектора.
Във вътрешността на мека гума се генерира голямо количество топлина, която може да увреди нейната структура.
Ако гумата е пренапомпена се износва в по-голяма степен централната част на протектора. В този случай протекторът не осигурява подходящ контакт с повърхността на пътя и поведението на гумата става непредсказуемо.

Публикувано изображение
НАЛЯГАНЕ НА ВЪЗДУХА В АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

ПРАВИЛНОТО НАЛЯГАНЕ
Поддържането на правилно налягане в гумите е толкова важно, колкото и поддръжката на двигателя. Икономическите ползи са още по-големи! Правилно напомпените гуми издържат повече, спестяват гориво, улесняват управлението и предотвратяват инциденти. Ако вземете под внимание отрицателните страни на неподдържането на правилно налягане в гумите – по-голям разход на гориво, износване на гумите, трудно управление (може би и дори загуба на контрол над автомобила) и прегряване – тогава необходимостта от редовно помпане на гумите става още по-ясна.

РЕДОВНА ПРОВЕРКА НА НАЛЯГАНЕТО
Тъй като гумите ни издържат толкова дълго без да изглежда, че имат нужда от проверка, ние сме склонни да пренебрегнем тази важна задача. И все пак гумите губят налягане, бавно, но сигурно всеки ден. Също така гумите са подложени на огъване и удари, които могат да намалят налягането.
Много превозни средства имат различно налягане на предната и задна ос, затова не забравяйте да съобразите този факт ако разменяте местата на гумите на вашия автомобил. Също така не забравяйте да проверите налягането в резервната гума.

КЪДЕ МОЖЕТЕ ДА НАМЕРИТЕ ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРАВИЛНОТО НАЛЯГАНЕ
Информация за правилното налягане на гумите може да бъде намерена в упътването към автомобила или върху етикета, залепен върху вратата, колоната, жабката или капака на резервоара. И все пак, ако имате проблеми, можете да се обърнете към автосервиз за помощ. Върху етикета е посочен максималния товар на автомобила, налягането на гумите, както и размера им, който се препоръчва от производителя.
Друг източник са ТАБЛИЦИТЕ ЗА НАТОВАРВАНЕ НА ГУМИТЕ. Най-близкият дистрибутор на гуми би трябвало да разполага с тази информация. Тези таблици съдържат не само правилното налягане за масово разпространените размери, но също така и за широките гуми.
Например: за някой модел на Mazda:
масов размер – 185/65R14; препоръчително налягане 1,9 атм.; размер "+1" е 195/55R15 с препоръчително налягане 2,2 атм. Размер "+2" е 205/45R16 с
препоръчително налягане 2,4-2,5 атм. Забележете как налягането се увеличава с увеличаване размера на гумата, за да задоволи товарния капацитет на колата.
Други фактори, които влияят върху налягането
Освен рутинната проверка на налягането има и други обстоятелства, които ни карат да напомпаме гумата. Сезонните или височинни промени повишават или намаляват налягането (на всеки 10°С промяна в температурата налягането се променя с около 0,07 атм). Вероятно най-пренебрегваният фактор е натоварването на камиони и тежкотоварни автомобили. Правилното налягане при тях се определя от действителното натоварване на гумите. Най-добре това става чрез претегляне на автомобила; натоварването може да се променя.

ЗАПОМНЕТЕ, ЧЕ ФАТАЛНО ЗА ГУМИТЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ НЕДОСТАТЪЧНОТО ИЛИ ПРЕКАЛЕНО НАПОМПВАНЕ.
Публикувано изображение

БАЛАНС НА АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

Поддържането на баланса на гумите от изключителна важност за автомобила.
Балансът на гумите не само осигурява по-комфортно возене, но и е ключов фактор за удължаване живота на гумата. Целта на тази статия е да ви помогне да разберете процеса на балансиране и неговата важност за гумите.
Може би най-убедителният аргумент в полза на баланса идва от един очевиден факт – съвременните автомобили се правят все по-леки. Тежките автомобили от миналото всъщност поглъщаха голяма част от вибрациите преди те да бъдат усетени от шофьора. По-гъвкавото окачване също упражняваше този ефект.
Вторият фактор е технологията на гумата – по принцип съвременният стил в нископрофилните гуми, наложен от изискванията на пазара, предлага по-добра обратна връзка на шофьора със условията на пътя. Също така нископрофилните гуми не оказват голямо съпротивление при въртене, което спомага за
икономията на гориво. Резултатът е, че и най-лекият дисбаланс на гумата (по-малко от 15 грама) може да бъде усетен, което е значително по-малко в сравнение с гумите от преди десет години. За онези от вас, които са преминали към по-голям цол гуми и джанти, балансът става още по-важен.

ПРОЦЕСЪТ НА БАЛАНСИРАНЕ
Най-добре е да започнем с това що е дисбаланс.
Когато гумата се слага на джантата се получава така, че два не чак толкова съвместими компонента се обединяват в един механизъм, който тежи 15-20 кг.
(това е средното тегло на гумата и джантата взети заедно при автомобилите).
Възможността тежестта да се разпредели напълно точно между радиалните и странични (аксиални) центрове е на практика немислима. Все пак да не забравяме, че само 10-15 грама са достатъчни, за да се усети вибрация.
Илюстрацията по-долу показва как промяната в баланса създава вибриране.

Динамичен дисбаланс: Появява се при неравномерно разпределение на тежестта в едната или двете страни на гумата/колелото, при което се създава вибрация или треперене на колелото.

Статичен дисбаланс: Появява се при олекотяване или натежаване на гумата в определена точка, при което гумата започва да се върти неравномерно и колелото започва да вибрира (бие) вертикално.

Статичният дисбаланс предизивиква подскачане или вертикална вибрация на колелото. Динамичният дисбаланс създава странична вибрация. В повечето случаи се срещат и двата вида дисбаланс, което изисква да се направи и т.нар. динамично балансиране, познато като въртящ баланс, при който гумата се балансира чрез равномерно разпределяне на тежестите. Балансиращата система посочва на механика къде да постави балансиращите тежести върху джантата, за да премахне дисбаланса. Когато балансиращата система изпълни своя контролен тест за разпределяне на тежестите, съвкупността от гума и джанта е балансирана и няма да се получи вибрация. Това, разбира се, води до по-добър комфорт на возене и равномерно износване на гумата.

Кога да балансирате гумите си
Нека предположим, че сте изминали около 8 000 км след като сте купили гумите си. Трябва да имате предвид, че завоите, неволните удари, дупките, както и карането по неравните пътища водят до неравномерно износване на протектора. Представете си, че някоя дупка е нарушила центровката на автомобила ви, което неминуемо довежда до неравномерно износване. В такъв случай освен, че ще трябва да смените местата на гумите и фиксирате центровката на автомобила, ще трябва и да ги балансирате отново. Дори и да не усещате вибрации, това не значи, че ги няма. Неравномерното износване на протектора създава дисбаланс, който пък от своя страна води до нагряване и износване на гумите.

Други източници на вибрация
Често се случва гумите ви да са балансирани, но вие да усещате вибрации.

Ето и някои причини за това:
- изкривена джанта
- деформирана гума
- неправилно поставяне на джантата върху оста
- неравномерна твърдост на страниците на гумата
- износване на спирачен механизъм
- проблем в ходовата част
- проблем в окачването
- неизправност на колелото
- промяна в центровката

Баланс на висококачествени
гуми и джанти

МОНТАЖ
Публикувано изображение


Съвременните висококачествени гуми и джанти позволяват оптимален монтаж. Върху гумата има обозначена точка, която трябва да се постави срещу отвора за винтил върху джантата. При това монтиране на гумата върху джантата се осигурява максимална оптимизация , която намалява до мимимум броя на тежестите, които трябва да се поставят, за да се коригира остатъчния дисбаланс.
В редки случаи гумата може да е произведена с неравномерна твърдост на страниците, което би довело до проблеми при шофирането. Днес има балансиращи машини от ново поколение, които отчитат това и насочват механика да монтира гумата така, че да се постигне максимална оптимизация за отстраняване на този проблем, като в същото време се спазват правилните спецификации. Ако това не бъде постигнато в рамките на допустимия баланс, дефектната гума трябва да се смени.

Поставяне на балансиращи тежести
Публикувано изображение

клипсови тежести

Налага по-специален начин на поставяне на тежестите, за да се постигне прецизен баланс и естетически вид. Механикът във сервиза ще ви предложи най-добрия метод за вашия тип джанта.
При стандартния баланс се използват само клипсови тежести. Този метод се прилага предимно върху стоманени и алуминиеви джанти производствено оборудване (използват се различни видове тежести в зависимост от типа джанта).
Публикувано изображение


самозалепващи се тежести

При комбинирания баланс се използват едновременно клипсови и самозалепващи се тежести, които се поставят от вътрешната страна на джантата.
Използването на самозалепващи се тежести се среща най-вече при алуминиевите или хромирани джанти или при други джанти, които са с по-деликатна повърхност. Тежестите отново се поставят от вътрешната страна на джантата.

РАЗСТОЯНИЕ МЕЖДУ БОЛТОВЕТЕ

инфо:PCD-Диаметър на кръговата стъпка/мм/
инфо:Централен отвор-/мм/
P.C.D. (ПСД) - диаметър на кръговата стъпка показва в милиметри диаметъра на кръга, свързващ центровете на отворите за болтовете.

Според модела на автомобила варира P.C.D. както и броят на болтовете.
Публикувано изображение

ОСНОВНИ ПАРАМЕТРИ НА ЛЕТИТЕ АЛУМИНИЕВИ ДЖАНТИ
http://img689.images...rtinkabg.th.jpg


схема 1. http://img691.images...tashema1.th.jpg схема 2. http://img694.images...tashema2.th.jpg
1 - Широчина на джантата
2 - Диаметър на джантата
3 - Диаметър на централния отвор
4 - P.C.D. - диаметър на кръговата стъпка
5 - Офсет
6 - Легло за спирачния диск
7 - Диаметър на отвора за болтовете
8 - Централна линия
9 - Фланец
10 - Контур на профила
11 - Легло на борда
12 - Отвор за вентила
13 - Диаметър на монтажната повърхност

Размер на джантата
включва широчина и диаметър на джантата. Например размерът 6,5х15 означава, че джантата е с широчина 6,5 инча и диаметър 15 инча (цола).

Офсет
показва разстоянието от централната линия на джантата до нейната монтажна повърхност (схема 1). Офсетът е положителен (+), когато когато монтажната повърхност се простира отвъд централната линия на джантата. Офсетът е отрицателен (-), когато монтажната повърхност се намира зад централната линия (схема 1).

P.C.D. (ПСД) - диаметър на кръговата стъпка
показва в милиметри диаметъра на кръга, свързващ центровете на отворите за болтовете. Според модела на автомобила варира P.C.D. както и броят на болтовете (схема 2).


СТАНДАРТ ЗА КАЧЕСТВО НА ГУМИ-UTQG

Стандартът сеизползва за определяне на качеството на гумите.Разработен от министерството на транспорта на САЩ и влиза в сила през април 1979г.Показателите в този стандарт са износване на протектора,сцепление/на мокро/ и температура и се отнасят само до гуми за леки автомобили с диаметър на джантата над 13 цола като не включват зимни гуми и гуми за лекотоварни автомобили.Важно е да се знае,че тестовете за оценяване на гумата не се провеждат от Министерството на транспорта ,а от самите производители или от специално ангажирана независима компания.Когато оценката е определена,тя се изписва на страничните стени на гумата и на самия етикет.
ИЗНОСВАНЕ НА ПРОТЕКТОРА
Оценката е базирана в/ху тест,проведен при пеални пътни условия като гумата се тества заедно със стандартизирана контролна гума.Автомобилът,върху който са монтирани гумите прави няколко обиколки от по 400мили докато навърти 7200мили/11520км/ като на всеки 800мили/1287км/ се прави проверка на налягането и дълбочината на протектора,въртене на гумата и центровка.Стойностите за износване на тестваната и стандартната гума се отчитат по време и при приключване на теста.След това се изчислява очакваната издръжливост на гумата като се използва индекс 100%,който отговаря на 30,000 мили /48279км/,оттук оценка 100е стандартна.Например-оценка 150 означава че животът на протектора е 50% по-дълъг от стандартните 30,000 мили т.е. 45,000мили/72400км/.
СЦЕПЛЕНИЕ
Тестът се провежда в/ху мокра асфалтова или бетонна настилка и не включва оценка на спиране и завиване на сухо и мокро или устойчивост към хидропланинг при висока скорост.Ремаркето,в/ху което са монтирани гумите се дърпа от камион при постоянна скорост от 65 км/ч в/ху мокър терен.Сензорите на оста на ремаркето отчитат коефициента на триене след натискане на спирачките.През 1997г беше представена нова оценка за сцепление "АА" ЗА ГУМИ С НАЙ ДОБРИ ПОКАЗАТЕЛИ ПО ТОЗИ КРИТЕРИЙ,Т.Е. НАД 0,54g на асфалт и 0,41g на бетон.Другите са "А" -означава,че гумата има коефициент на
цепление над 0,47g на асфалт и 0,35g на бетон."В" -над 0,38g на асфалт и 0,26g на бетон."С"- по-малко от 0,38g на асфалт и 0,26g на бетон.
ТЕМПЕРАТУРА/устойчивост/
Тази оценка показва до каква степен се образува или разсейва топлината от гумата.Ако гумата не може да разсейва топлината ефективно или да издържа на разрушителното й въздействие високоскоростните характеристики се влошават.Тестът се състои във въртене гумата върху лаболаторна стоманена джанта при увеличаване на скоростта.
А-над 184 км/ч
В-м/ду 160и 184 км/ч
С-минимално допустима-м/ду 136 и 160км/ч


ЗАЩО НЕ СЕ ИЗПОЛЗВА ОБИКНОВЕН ВЪЗДУХ ЗА ГУМИТЕ НА СЪСТЕЗАТЕЛНИТЕ КОЛИ?

Много съзтезателни отбори използват азот вместо въздух за гумите си защото азотът притежава много по- постоянна плътност в сравнение с обикновенния въздух.В много случаи 0.03 атмосфери налягане биха променили коренно сцеплението и управлението когато температурните стойности на трасето и на гумите варират,има има нужда от постоянната плътност на азота.Кислорода и влажността " убиват" гумите.Всички гуми,напомпани с въздух,постепенно губят качествата си.Причината е химическата оксидация,т.е наличието на кислород,по-известна като "амортизация на гумата".Истинската причина за загубата на качествата на една гума се крие в кислородните молекули,които се съдържат във въздуха,с който е напомпана тя,а той представлява смес от няколко газа-азот-78%,кислород-21%,аргон-0,9% и други-0,1%.При направата на гумите се слага бандажна лента, чието предназначение е да не позволява на въздуха да прониква във вътрешността
на гумата,но на практика това е невъзможно.Използват се и химикали,наречени антиоксиданти или "вещества,спиращи стареенето".Тяхната цел е да неутрализират навлезлия кислород и те наистина го правят,но само докато самите те не се изхабят,а това става много скоро след като гумата влезе в употреба.И така "стареенето" започва първо от вътрешността на гумата и постепенно се разпространява навън.Първо се разрушава бандажната лента и в последствие съседният й изолационен слой.Този процес продължава да обхваща и по-външните слоеве на гумата,което се дължи на разликата в стойностите на налягането вътре в гумата и на атмосверното налягане извън нея.Протича химична реакция м/ду кислородните молекули и свободните двойно-валентни връзки,които съществуват във всяка гума.Това е причината молекулите на каучука да загубят своята стабилност и еластичност.Така гумата губи типичните си свойства и придобива характеристики на мека пластмаса.Разрушаването на гумата се ускорява и от напомпванията-тогава се вкарва нов влажен въздух,за да се поддържа желаното налягане,а влагата в гумата става причина за възникване на разлика в налягането и ръжда по джантите.
За постигане на максимален ефект от помпането с азот,първо трябва да се изтегли всичкия въздух от гумите.След като се свалят от джантите те трябва да се почистят и по тях да няма влага.Преди отново да се монтират,джантите трябва да са намазани с лубрикант,който не съдържа вода.

ХИДРОПЛАНИРАНЕ

Три са основните фактори ,които влияят на сцеплението на гумите с мокра настилка
-Скорост- с увеличението на скоростта се намалява сцеплението
-Дълбочина на водата-колкото по-дълбока е водата,толкова по-малко е сцеплението въпреки че дори и при малка дълбочина е възможно да има намалено сцепление и то при ниска скорост
Дълбочина на грайферите-колкото е по-износена гумата,толкова повече се увеличава възможността за хидропланиране.
Тъй като хидропланирането може да е придружено с пълна загуба на сцепление и контрол над превозното средство,е необходимо да намалите скоростта,като разбира се,се съобразите с движението около вас
шофирате върху заснежена или заледена пътна настилка
Всесезонните гуми са проектирани да осигурят по-добро сцепление със снега, от колкото не всесезонните.Това са гуми върху които е изписано "M+S",което означава "кал и сняг".Дори и най добрите всесезонни гуми не могат да осигурят приемливо ниво на сцепление при шофиране с висока скорост на заледена/заснежена настилка или ако не предвидите поне 12 пъти по-дълъг спирачен път.
Какво да направите когато заседнете
Когато заседнете в лед,сняг,кал или мокра трева,автомобилът трябва да бъде разклатен чрез превключване на скоростния лост от предна на задна скорост при автоматични кутий или от задна на втора при механични.Това трябва да бъде направено при възможно най-малко въртене на гумите.Силата предизвикана от бързото въртене на гумата може да причини експлозия от разкъсването на гумата.Някои превозни средства могат да причинят това за броени секунди.


инфо:PCD-Диаметър на кръговата стъпка/мм/
инфо:Централен отвор-/мм/
P.C.D. (ПСД) - диаметър на кръговата стъпка
показва в милиметри диаметъра на кръга, свързващ центровете на отворите за болтовете.
Според модела на автомобила варира P.C.D. както и броят на болтовете.

OPEL
Astra/Kadett/Corsa---Централен Отвор-56,5---PCD-4x100mm
Calibra/Vectra/Ascona---Централен Отвор-56,5---PCD-4x100mm
Tigra/Combo/Zafira---Централен Отвор-56,5---PCD-4x100mm
Bedford CF 230/250---Централен Отвор-110---PCD-5x152,4mm
Bedford CF 350---Централен Отвор-140---PCD-6x170mm
Bedford KTS/Campo---Централен Отвор-100---PCD-6x139,7mm
Monza/Senator---Централен Отвор-69,5---PCD-5x120mm
Commodore---Централен Отвор- 69,5---PCD-5x120mm
Omega/Senator/MV 6---Централен Отвор-65---PCD-5x110mm
Calibra A/Vectra ---Централен Отвор-65---PCD-5x110mm
Trans-Sport---Централен Отвор-70---PCD-5x120,65mm
Frontera/Monterey---Централен Отвор-100---PCD-6x139,7mm
Sintra---Централен Отвор-70,5---PCD-5x115mm



ALFA ROMEO
33/145/146/155---Централен Отвор-58--PCD-4x98mm
164 TS, STS---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Spider (-6/'92)---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
164 / GTV / 156---Централен Отвор-58---PCD-5x98mm
Spider ('96-)---Централен Отвор-58---PCD-5x98mm
166---Централен Отвор-58---PCD-5x108mm
75 / Spider (7/'92-)---Централен Отвор-58---PCD-4x108mm

ASTON MARTIN
Lagonda / Virage---Централен Отвор-73,9---PCD-5x120,65mm
Volante / Vantage---Централен Отвор-71,4---PCD-5x154,95mm

AUDI
A4/A6/A8/200---Централен Отвор-57---PCD-5x112mm
80 ('92-)/ 100 ('92-)---Централен Отвор-57---PCD-5x112mm
S4/S6/C5/S8---Централен Отвор-57---PCD-5x112mm
A3/TT Coupe---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
90 ('92-)---Централен Отвор-57---PCD-4x108mm
80/90/100 (-'91)---Централен Отвор-57v-PCD-4x108mm
Avant RS2---Централен Отвор-71,6---PCD-5x130mm

BMW
5 (9/'95-)---Централен Отвор-74---PCD-5x120mm
3,5,6,7,8/3 Coupe/Z3---Централен Отвор-72,5---PCD-5x120mm
315-325 (-'92)/ Z1---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm

CHRYSLER
ES/GS/Le Baron Daytona---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
Voyager/Neon---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
Saratoga/ Stratus---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
Saratoga/Wrangler---Централен Отвор-71,5---PCD-5x114,3mm
Le Baron Cabrio,Coupe---Централен Отвор-71,5---PCD-5x114,3mm
Voyager/Cherokee---Централен Отвор-71,5---PCD-5x114,3mm
Vision/New Yorker---Централен Отвор-71,5---PCD-5x114,3mm
Viper---Централен Отвор-71,5---PCD-6x114,3mm

CITROEN
Evasion/CX---Централен Отвор-58---PCD-5x98mm
2 CV/Diane/Ami---Централен Отвор-x---PCD-3x160mm
Saxo---Централен Отвор-x---PCD-4x108mm
AX/Monpti---Централен Отвор-55---PCD-3x98mm
BX/ZX/Xantia/Xsara---Централен Отвор-65---PCD-4x108mm
Visa 17 D,RD/Berlingo---Централен Отвор-65---PCD-4x108mm
C 20/C 35---Централен Отвор-148---PCD-6x205mm
C 25---Централен Отвор-72---PCD-5x118mm
DS---Централен Отвор-x---PCD-5x160mm
XM/Jumper---Централен Отвор-65---PCD-5x108mm

DAEWOO
Nexia/Espero/Cielo---Централен Отвор-56,5---PCD-4x100mm
Racer/Lanos/Nubira---Централен Отвор-56,5---PCD-4x100mm
Matiz---Централен Отвор-69,1---PCD-4x114,3mm
Leganza---Централен Отвор-56,5---PCD-5x114,3mm

DAIHATSU
Charmant---Централен Отвор-60---PCD-4x114,3mm
Cuore/Cab1000---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm
GrandMove---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm
Applause/Charade('87-)---Централен Отвор-56,1---PCD-4x100mm
Move---Централен Отвор-56,1---PCD-4x100mm
Wildcat/Rocky/Feroza---Централен Отвор-108---PCD-5x139,7mm
Terios---Централен Отвор-x---PCD-5x114,3mm
Sirion---Централен Отвор-54,1---PCD-4x100mm
Hijet---Централен Отвор-66---PCD-4x110mm

FERRARI
308/512 Gino/F 4 MD---Централен Отвор-x---PCD-5x108mm
Mondial/348/Testarossa---Централен Отвор-43---PCD-5x108mm
512 TR / 456 GT ---Централен Отвор-43---PCD-5x108mm
F 40---Централен Отвор-66---PCD-xmm
324---Централен Отвор-67---PCD-5x108mm

FIAT
Ulysse---Централен Отвор-58---PCD-5x98mm
124/126/Uno/Panda---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Regata/Scudo/Tempra---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Cinquecento/Ritmo---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
/Barchetta/Coupe/---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Seicento/Croma/Bravo---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Palio/Siena/Multipla---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Punto/Tipo/Brava/Marea---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
242---Централен Отвор-148---PCD-6x205mm
Daily---Централен Отвор-130---PCD-6x170mm
Ducato / Talento ---Централен Отвор-71---PCD-5x118mm
Ducato Maxi---Централен Отвор-78---PCD-5x130 mm

FORD
Bronco---Централен Отвор-86,9---PCD-5x139,7mm
Econovan---Централен Отвор-59---PCD-4x114,3mm
Mustang/Escort---Централен Отвор-63,5---PCD-4x108mm
Taunus/Cortina---Централен Отвор-63,5---PCD-4x108mm
Probe---Централен Отвор-60---PCD-5x114,3mm
Scorpio('95-)---Централен Отвор-63,3---PCD-4x108mm
Mondeo/Escort---Централен Отвор-63,3---PCD-4x108mm
Ka/Puma/Orion/Sierra---Централен Отвор-63,3---PCD-4x108mm
Focus / Cougar/Fiesta---Централен Отвор-63,3---PCD-4x108mm
Granada/Scorpio(-'94)---Централен Отвор-63,3---PCD-5x112mm
Windstar---Централен Отвор-63,3---PCD-5x112mm
Galaxy---Централен Отвор-57---PCD-5x112mm
Transit FT130-190,100 L---Централен Отвор-130---PCD-6x169,9mm
Transit FT 75, 100---Централен Отвор-115---PCD-5x160mm
Transit FT 80-190 ('85-)---Централен Отвор-65---PCD-5x160mm
Transit ('80-'91)---Централен Отвор-72---PCD-5x160mm
Transit ('92-)---Централен Отвор-138,8---PCD-6x180mm
Maverick / Explorer---Централен Отвор-100---PCD-6x139,7mm

GM/CHEVROLET
Camaro---Централен Отвор-70,7---PCD-5x120,65mm
Pontiac TransSport---Централен Отвор-70---PCD-5x115mm
Blazer / Tahoe---Централен Отвор-109,5---PCD-6x139,7mm

HONDA
Civic/Prelude/Quintet---Централен Отвор-56---PCD-4x100 mm
Accord(-'90)/Concerto---Централен Отвор-56---PCD-4x100mm
Jazz/CRX/Integra---Централен Отвор-56---PCD-4x100mm
Shuttle / CRV---Централен Отвор-64---PCD-5x114,3mm
Accord('90-)/Prelude('92-)---Централен Отвор-64---PCD-4x115mm
Legend/Rafaga/Ascot---Централен Отвор-64---PCD-4x115mm
Accord('90-)/Prelude('92-)---Централен Отвор-64---PCD-4x114,3mm
Legend/Rafaga/Ascot---Централен Отвор-64---PCD-4x114,3mm
NSX---Централен Отвор-70/64---PCD-5x114,3mm

HYUNDAI
Pony/Sonata---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
Lantra/Accept---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
Atos/Stellar/S-Coupe---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
H 100 / Starex---Централен Отвор-67---PCD-5x114,3mm

ISUZU
Combi Van---Централен Отвор-105---PCD-6x139,7mm
Pick-Up/Trooper---Централен Отвор-105---PCD-6x139,7mm
Midi---Централен Отвор-94---PCD-6x139,7mm

JAGUAR
All models---Централен Отвор-73,8---PCD-5x120,65mm
KIA
Sephia/Leo/Clarus---Централен Отвор-54---PCD-4x100mm
Sportage---Централен Отвор-90---PCD-5x139,7mm
Rocsta---Централен Отвор-95,5---PCD-5x139,7mm
Pride---Централен Отвор-59,5---PCD-4x114,3mm


LADA
Niva---Централен Отвор-98---PCD-5x139,7mm
Samara/VAZ/Forma---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Alegro---Централен Отвор-52---PCD-4x108mm
2105/2107/2110---Централен Отвор-60---PCD-4x98mm

LAMBORGHINI
Countach/Diablo/Miura---Централен Отвор-70---PCD-5x120mm

LANCIA
Prisma/Y10/A112/Beta/---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Dedra/Thema/Trevi---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Delta/Ypsilon---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Gamma---Централен Отвор-67---PCD-5x108mm
Evoluzione/Zeta---Централен Отвор-58---PCD-5x98mm
Kappa---Централен Отвор-58---PCD-5x108mm

LOTUS
Eclat/Excel/Elite---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
Esprit(-'81)/Esprit2,3(-'84)---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm
Esprit('81-)/Esprit2,3('84-)---Централен Отвор-59,5---PCD-5x120mm
Turbo ('81-)---Централен Отвор-59,5---PCD-5x120 mm

MASERATI
Biturbo / 2000---Централен Отвор-58---PCD-4x108mm
Quattroporte/Ghibli---Централен Отвор-67---PCD-5x120,65mm

MAZDA
323 / MX3 / 121---Централен Отвор-54---PCD-4x100mm
MX5 (Stahl/Steeel)---Централен Отвор-54---PCD-4x100mm
323 2ltr. V6---Централен Отвор-54---PCD-5x114,3mm
121 DA/626 ('88-'91)---Централен Отвор-59,5---PCD-4x114,3mm
626(-'8Cool/RX7('86-)---Централен Отвор-59,5---PCD-5x114,3mm
929 (Alu)---Централен Отвор-59,5---PCD-5x114,3 mm
RX 7 (-'86)---Централен Отвор-59,5---PCD-4x110mm
929 (Stahl/Steel)/MX 6---Централен Отвор-67,3---PCD-5x114,3mm
626('92-)/Xedos/RX7/MPV---Централен Отвор-67,3---PCD-5x114,3mm
121(Alu) / MX 5 (Alu)---Централен Отвор-49---PCD-4x100mm
B-serie/E-serie---Централен Отвор-93---PCD-6x139,7mm

MERCEDES BENZ
PKW(all types)/A-/M-/V-/---Централен Отвор-66,5---PCD-5x112mm
Vito / SLK---Централен Отвор-66,5---PCD-5x112mm
G-model / Sprinter---Централен Отвор-84---PCD-5x130mm
LLKW serie 200, 300---Централен Отвор-84---PCD-5x130mm
LLKW serie 100---Централен Отвор-85---PCD-5x140mm
LLKW serie 400,500---Централен Отвор-161---PCD-6x205mm
LLKW serie 600,700---Централен Отвор-161---PCD-6x205mm
T 1 / T 2---Централен Отвор-161---PCD-6x205mm
MCC Smart---Централен Отвор-57---PCD-3x112mm

MITSUBISHI
Tredia/Sapporo/Cordia---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
Starion/Galant/Carisma---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
Colt('88-'92)---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
Space Wagon---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
SpaceRunner/Lancer 1600---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
SpaceStar / GLX 4*4---Централен Отвор-67---PCD-4x114,3mm
Shogun---Централен Отвор-115---PCD-6x139,7mm
Canter T 35---Централен Отвор-132---PCD-6x170mm
Canter T 60---Централен Отвор-150---PCD-5x208 mm
Canter T 75---Централен Отвор-164---PCD-6x222,25mm
Colt('92-)---Централен Отвор-56---PCD-4x100mm
Lancer 2000,1600---Централен Отвор-56---PCD-4x100mm
Sigma / L300 / Eclipse---Централен Отвор-67---PCD-5x114,3mm
3000GT / Space Gear---Централен Отвор-67---PCD-5x114,3mm
Pajero/L200/L300 Allrad---Централен Отвор-107,5---PCD-6x139,7mm
Galopper---Централен Отвор-107,5---PCD-6x139,7mm

NISSAN
280ZX/Cherry/Violet---Централен Отвор-73---PCD-4x114,3mm
300ZX/Serena/Cedric---Централен Отвор-66---PCD-5x114,3mm
Maxima/Gloria/Skyline---Централен Отвор-66---PCD-5x114,3mm
Bluebird/Laurel/Silvia---Централен Отвор-66---PCD-4x114,3mm
Stanza/Skyline---Централен Отвор-66---PCD-4x114,3mm
200SX/Primera/Prairie---Централен Отвор-66---PCD-4x114,3mm
Patrol/Urvan---Централен Отвор-100---PCD-6x139,7mm
Terrano/Pick-Up---Централен Отвор-100---PCD-6x139,7mm
Trade---Централен Отвор-70---PCD-5x160mm
Vanette---Централен Отвор-70---PCD-4x114,3mm
100NX/Pulsar/Micra---Централен Отвор-59---PCD-4x100mm
Sunny/Sentra/Almera---Централен Отвор-59---PCD-4x100mm
Terrano 2---Централен Отвор-106---PCD- 6x139,7mm
Largo---Централен Отвор-65,9---PCD-4x114,3mm
Safari---Централен Отвор-109,6---PCD-6x139,7mm

PEUGEOT
104---Централен Отвор-x---PCD-3x115mm
204/304/305---Централен Отвор-x----PCD-3x120mm
403/404---Централен Отвор-x---PCD-3x160mm
404 Caravan---Централен Отвор-x---PCD-5x140mm
504/505 Caravan/604---Централен Отвор-x---PCD-4x140mm
806 (Alu)---Централен Отвор-x---PCD-5x98mm
306/205GTI 1.6 (Alu)---Централен Отвор-x---PCD-3/4x108mm
605 ('89-)---Централен Отвор-x---PCD-5x108mm
605 ('89-)---Централен Отвор-65---PCD-5x108mm
J 5---Централен Отвор-72,2---PCD-5x118mm
J 7/J 9---Централен Отвор-141,5---PCD-5x190mm
106/406---Централен Отвор-56---PCD-3/4x98mm
505 ('83-'87)---Централен Отвор-63,5---PCD-4x140mm
806---Централен Отвор-58---PCD-5x98mm
Partner---Централен Отвор-65---PCD-4x108mm
205/305/306/309/405---Централен Отвор-65---PCD-3/4x108mm
Boxer---Централен Отвор-86---PCD-5x130mm

PORSCHE
All models ('73-)---Централен Отвор-71,6---PCD-5x130mm
924---Централен Отвор-57---PCD-4x108mm

PROTON
300/400 serie---Централен Отвор-56---PCD-4x100mm

RENAULT
R9/R11/R19/R21/R25---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm
Alpine/Laguna/Espace---Централен Отвор-60---PCD4x100mm
Safrane/Rapid/Clio---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm
Twingo/Spider/Megane---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm
Scenic/Champion/Fuego---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm
Elysee/Kangoo/Bellevue---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm
R4/R5---Централен Отвор-x---PCD-3x130mm
R8/R20/R30---Централен Отвор-x---PCD-3x150mm
Trafic---Централен Отвор-x---PCD-4x160mm
R21/R25/Safrane/Laguna---Централен Отвор-60---PCD-5x108mm
Grand Espace---Централен Отвор-60---PCD-5x108mm
Master (-'9Cool---Централен Отвор-141,5---PCD-5x190mm
Master ('9Cool---Централен Отвор-130---PCD-5x170mm

ROLLS ROYCE
All models (-'97)---Централен Отвор-117,5---PCD-5x154,95mm
All models ('97-)---Централен Отвор-72,5---PCD-5x120mm
Silver Cloud/Phantom---Централен Отвор-x---PCD-5x139.7mm

ROVER
LandRover/Discovery---Централен Отвор-114---PCD-5x165,1mm
Range Rover (-'94)---Централен Отвор-114---PCD-5x165,1mm
Range Rover ('95-)---Централен Отвор-70---PCD-5x120mm
Freelander---Централен Отвор-70---PCD- 5x120mm
2600/3500---Централен Отвор-58---PCD-5x127mm
600/800---Централен Отвор-64---PCD-4x114,3mm
Mini/Metro---Централен Отвор-58,6---PCD-4x101,6mm
Maestro/Montego/100---Централен Отвор-56,7---PCD-4x95,25mm
T.Acclaim/MGF/114/214---Централен Отвор-56,7---PCD-4x95,25mm
220/416/420/TR 6,7---Централен Отвор-56,7---PCD-4x95,25mm
Maestro Van---Централен Отвор-63,4---PCD-4x114,3mm
Metro TD/PTA---Централен Отвор-65---PCD-4x108mm
200/400/Concerto---Централен Отвор-56,1---PCD-4x100mm

SAAB
9000/900('88-'92)---Централен Отвор-65---PCD-4x108mm
93/94/95/96---Централен Отвор-130---PCD-5x170mm
99/900(-'87)---Централен Отвор-71,4---PCD-4x114,3mm
900('93-)/9-3/9-5---Централен Отвор-65---PCD-5x110mm

SEAT
ibiza(-'93)/Malaga/Terra---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Marbella/Ronda---Централен Отвор-58---PCD-4x98mm
Toledo/Ibiza('93-)/Inca---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm
Cordoba('93-)/Arosa---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm
Toledo 2.0---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
Alhambra---Централен Отвор-57---PCD-5x112mm

SKODA
Favorit/Forman---Централен Отвор-58,5---PCD-4x98mm
Pick Up (-7/'93)---Централен Отвор-58,5---PCD-4x98mm
Octavia---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
Felicia/Favorit/Forman---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm
Pick Up (8/'93-)---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm

SUBARU
Justy/Libero/Justy(-10/95)---Централен Отвор-56---PCD-4x100mm
Legacy/Impreza/Forester---Централен Отвор-56---PCD-5x100mm
SVX/Streega---Централен Отвор-56---PCD-5x114,3mm
Justy (11/'95-)---Централен Отвор-60,1---PCD-4x114,3mm
SSANG YONG
Musso/Korando---Централен Отвор-109---PCD-6x139,7mm

SUZUKI
Swift/Alto---Централен Отвор-60---PCD-4x114,3mm
LJ 80/SJ 410/Vitara---Централен Отвор-108---PCD-5x139,7mm
SJ Samurai/X 90---Централен Отвор-108---PCD-5x139,7mm
Carry/Super Carry---Централен Отвор-73,6---PCD-4x114,3mm
Carry 1, Carry 2---Централен Отвор-67,5---PCD-4x114,3mm
Swift Stufenheck---Централен Отвор-60---PCD-4x114,3mm
Baleno/Wagon RX---Централен Отвор-54---PCD-4x100mm

TOYOTA/LEXUS
Dyna 150---Централен Отвор-132---PCD- 6x185mm
LiteAce/HiAce/Dyna-100---Централен Отвор-67---PCD-5x114,3mm
Funcruiser (RAV 4)---Централен Отвор-67---PCD-5x114,3mm
Landcruiser/4 Runner---Централен Отвор-111,5---PCD-6x139,7mm
HiLux 4*4---Централен Отвор-111,5---PCD-6x139,7mm
lexus ES 250---Централен Отвор-73---PCD-5x100mm
Lexus LS400,GS300/MR 2---Централен Отвор-60---PCD-5x114,3mm
Camry/Supra/Previa---Централен Отвор-60---PCD-5x114,3mm
Starlet/Corolla/Tercel---Централен Отвор-54---PCD-4x100mm
MR2W1/Paseo/Celika---Централен Отвор-54---PCD-4x100mm
Carina (-3/'92)---Централен Отвор-54---PCD-4x100mm
Celica/Carina(4/'92-)---Централен Отвор-54---PCD-5x100mm
Camry/MR 2/Avensis---Централен Отвор-54---PCD-5x100mm
Landcruiser V8---Централен Отвор-106---PCD-5x139,7mm
HiLux Surf/Landcruiser TD---Централен Отвор-106---PCD-6x139,7mm
Paseo---Централен Отвор-60---PCD-4x100mm

VOLKSWAGEN
LLKW LT 28/31---Централен Отвор-95---PCD-5x160mm
LLKW LT 35-55/L 80---Централен Отвор-161---PCD-6x205mm
LLKW LT 35 (9/'96-)---Централен Отвор-83---PCD-5x130mm
Polo/Golf/Derby/Passat---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm
Scirocco/Lupo/Jetta/Vento---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm
Caddy/Santana/Corrado---Централен Отвор-57---PCD-4x100mm
Vento VR6/Corrado VR6---Централен Отвор-57---PCD-5x100
Golf ('92-)/Bora---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
New Beetle---Централен Отвор-57---PCD-5x100mm
Taro---Централен Отвор-67---PCD-5x114,3mm
Taro 4*4---Централен Отвор-107---PCD-6x139,7mm
Kafer---Централен Отвор-78,6---PCD-4x130mm
T2/T3/Caravelle (-'90)---Централен Отвор-68---PCD-5x112mm
T1/T4/Caravelle/Sharan---Централен Отвор-57---PCD-5x112mm
Passat (9/'96-)---Централен Отвор-57---PCD-5x112mm

VOLVO
200/700/900/S90/V90---Централен Отвор-65---PCD-5x108mm
300/400---Централен Отвор-52---PCD-4x100mm
850 ('94-)---Централен Отвор-65---PCD-5x108mm
850 (-'93)---Централен Отвор-65---PCD-4x108mm
S40/V40/S70/V70/S80---Централен Отвор-65---PCD-4x114,3mm
S70/V70/S80/960('94-)---Централен Отвор-65---PCD-5x108mm
Публикувано изображение

#2 Boko_TuninG

Offline

    професионален шофьор

  • Потребител
  • 2,648 Мнения:
  • Репутация: 4

Публикувано 18 November 2009 - 10:53 PM

copy/paste

Начини за правене на брони прагове и други от стъклоплат
(По нататък и снимки)

:giggle: Суровини:

Стиропор, фибран, итонг, гипс, шкурки. Меки шпакли за кит, бояджийски четки – големи. Авто-кит.
Предварително ускорена ненаситена полиестерна смола за ламиниране. Ако не е ускорена – да се вземе и ускорител – 10 мл. На 1 л. Смола (1%). Бърка се непосредствено преди употреба, преди прибавянето на втвърдителя. Ако не е ускорена ще втвърдява с дни! Ако все пак се наложи и нямате ускорител – загрейте смолата с втвърдителя до 40-50 градуса преди нанасяне или загрейте готовия продукт до 80 градуса до започване на втвърдяване.
Втвърдител - MEKP – Methyl Ethyl Keto Peroxide мисля, че така се нарича. Слага се лятно време – 0.3 – 0.8 % (3-8 мл. на 1 л смола), а зимата – 1-1.5% (10-15 мл на 1 л смола) с увеличаването втвърдява по-бързо, но да не се прекалява – може да се напука отливката.
Отделител – течен за модела и за обща употреба при малко бройки и вакса при по-големи серии.
Тъкан или нетъкан Стъклотекстил – „стъкломат” с плътност 300 гр/м2. Тъканият е по-здрав, по-плътен и по-скъп. Ползва се за цели купета и там, където няма остро изразена релефност при необходима повишена якост. Не се ползва масово. Освен ако не сте маниак или не правите кокпит за формула.
Пластмасови канчета с разграфяване, пластмасови кошчета за забъркване, дрелка с бъркалка за боя, латексови ръкавици, защитни очила, пластмасови спринцовки. Защитна дихателна маска.
Ацетон. Парцали. Малък ъглошлайф с дискове шкурка. Трион, макетни ножчета.
Пожарогасител (за всеки случай – всичко е лесно запалимо и вредно за дишане).

:lol: 1. Модел

Естествено, първо трябва да изработим първообраз на желаният от нас продукт – спойлер, крило, кора, праг или каквото и да е там. За целта маже да се ползва вече готов продукт (ако ще се копира) или модифициран/нов модел. При копирането е лесно – намазваме оригинала с Поливинилов алкохол (течен отделител, обикновено зелен на цвят, за да се вижда къде е нанесено и къде не), оставяме да изсъхне и сме готови да снемаме калъп.
Когато правиме нещо уникално, трябва да си изработиме модел или да преработиме нещо съществуващо до желаният от нас вид. За изцяло нов модел може да ползваме прачета стиропор, фибран, тухли итонг или какъвто и да е материал, лесен за оформяне с трион, длето и шкурка. Подреждаме и укрепваме с тел или гипс блокчетата така, че да получиме грубо формата на желаният от нас детайл. След това започва „художническата” работа – с нож, трион, ъглошлайф и шкурка се оформя финно модела. Ако някъде се допусне грешка – коригира се с гипс.
Когато моделът е готов, целият се минава с разводнен гипс. Гипса се изглажда след втвърдяване с шкурка и вода – шкурката се пере постоянно в кофа с вода.
Гипса се оставя да изсъхне много добре – поне 2 дни силно лятно слънце и след това се покрива поне два пъти с течен отделител. Най-добре – 3 пъти.
Ако се доработва съществуваш продукт – най-добре е той да се фиксира стабилно за маса или шпелплат и се допълва с парчета фибран. Останалото е същото.
Основно правило при изработката на модела е, че трябва да се оформи така, че да е леко клиновиден навсякъде – така е сигурно, че след втвърдяване на калъпа – респективно отливката – ще бъде възможно разделянето им едно от друго без напукване или счупване, или просто размерите в горната част на модела да са по-малки от тези в основата.

:P 2. Калъп

Калъпа изисква малко по-специално отношение – ако ще се правят много отливки, то първият му слой е от Гелкот (от английски – gelcoat) – той осигурява гладка и свободна от мехурчета повърхност. Ако ще се правят 1-10 отливки може да се работи директно със смолата.
В работния съд за смесване се отлива смола като се използва мерително канче. Добавя се втвърдител в съотношение 0.3 ? 0.8 % (3 ? 8 мл. на 1 литър смола) в зависимост от околната температура (топло време – по-малко втвърдител, студено време – повече). Сместа се разбърква с механична бъркалка (дрелка с бъркалка за боя или теракол) 1 ? 2 минути до пълно хомогенизиране.
Работи се с ръкавици, очила и респираторна маска в добре проветрено сухо помещение.
След нанасянето на Гелкота се изчаква да желира, без да втвърдява и върху него се настила стъкломата – 1 слой стъклотекстил с плътност 300 гр/м2, като там, където има вдлъбнатини или изпъкналости се къса на подходящи по размер парчета и се полага така, че да се припокриват. Ако не се ползва Гелкот – полага се една ръка смола и тогава стъклотекстила. Минава се със смола и с четката се тупа докато се импрегнира стъкломата да омекне и приеме плътно формата на модела и се изгони всичкият въздух. Полага се следващият слой стъкломат. След втория слой може да се полагат по 2 слоя на веднъж и така до постигане на желаната дебелина. За калъп е добре да е по-дебело - например 10-12 слоя стъкломат.
След приключване на работа четките и канчетата се измиват от не втвърдената смола с ацетон.
Изчаква се пълното втвърдяване на смолата, най добре 1 ден и след това се отделя калъпа от модела – за да става лесно не трябва да пестите отделителя върху модела! И пак – преди отливане - убедете се, че няма коварни вдлъбнатини по модела, които да задържат!
С малък ъглошлайф с диск за не-метал се обрязват краищата от стърчащ стъкломат. Задължително ръкавици, маска и очила. От дърво или метал си изработва стойка за калъпа така, че да лежи водоравно в работно положение.
Готовият калъп се оглежда откъм работната страна за шупли или други дефекти – шуплите се китват и прешкурват внимателно, а изпъкналостите само се шкурят. Накрая се минава с водна шкурка. Хептен мераклиите може да ударят и една шлайф-паста – така не само се постига отлична повърхност на отливката, но и същата се отделя много по-лесно от калъпа.

:) 3. Отливка

Подготовката за леенето е почти като за калъпа.
Първо калъпа се минава с отделител – добре е да се пръска отделителя, а не с четка – с четката остават ивици, които после се пренасят върху отливката и после трябва здраво шкурене, за да се премахнат.
Ако ще се правят много отливки, то тогава е по-удачно калъпа да се мине с вакса за калъпи – нанася се тънко с парцалче и се полира до гладкост. След това пак се нанася течен отделител еднократно и могат да се отлеят няколко отливки с едно мазане с вакса.
В работния съд за смесване се отлива смола като се използва мерително канче. Добавя се втвърдител в съотношение 0.3 ? 0.8 % (3 ? 8 мл. на 1 литър смола) в зависимост от околната температура (топло време – по-малко втвърдител, студено време – повече). Сместа се разбърква с механична бъркалка (дрелка с бъркалка за боя или теракол) 1 ? 2 минути до пълно хомогенизиране.
Работи се с ръкавици, очила и респираторна маска в добре проветрено сухо помещение.
Нанася се с четка или валяк плътен слой смола върху калъпа и върху него се настила стъкломата – 1 слой стъклотекстил с плътност 300 гр/м2, като там, където има вдлъбнатини или изпъкналости се къса на подходящи по размер парчета и се полага така, че да се припокриват. Минава се със смола и с четката се тупа докато се импрегнира стъкломата да омекне и приеме плътно формата на калъпа и се изгони всичкият въздух. Винаги ползвайте сухи четки при започване на работа! Полага се следващият слой стъкломат. След втория слой може да се полагат по 2 слоя на веднъж и така до постигане на желаната дебелина. Правилото е, че 8-10 слоя от стъклотекстил с плътност 300 гр/м2 правят 10 мм дебелина. Накрая може да се нареди оребряване от дървени трупчета или най-добре от срязана на 2 по дължина изолация за водопроводни тръби или стиропорени трупчета (най леките обемооформящи материали) и се обличат с 2-3 слоя стъкломат.
След приключване на работа четките и канчетата се измиват от не втвърдената смола с ацетон. Винаги ползвайте сухи четки при работа – ацетона действа зле на смолата!
Изчаква се пълното втвърдяване на смолата и след това се отделя отливката от калъпа – за да става лесно не трябва да пестите отделителя върху калъпа! Ако става трудно – пригответе си дървени клинове и внимателно ги набивайте между калъпа и отливката до разделянето им. След изваждане е добре да се остави отливката на равна повърхност и на слънце за пълно узряване на смолата.

:) 4. Продукт

След пълното узряване на отливката с малък ъглошлайф с диск за не-метал или диамантина за сухо рязане се обрязват грубо краищата от стърчащ стъкломат. Задължително ръкавици, маска и очила.
Полепналият цветен (течният) отделител се сваля с вода.
С флумастер се очертава точният контур и с шлайфа или зеге се изрязва крайният продукт. Ръбовете се шкурят най-добре с шкурка на ръка. Тъй като при втвърдяването на смолата се отделят парафини (неомокрящи се въглеводороди) е добре цялата отливка да се обезмасли с ацетон – иначе може да се берат ядове при боядисването. Накрая е добре гърба да се пръсне с черна боя, за да не прозира.
Оттам насетне е класическа тенекеджийско-бояджийска работа – монтаж, пасване, укрепване, китване, шкурене, шприц, боя.
Публикувано изображение

#3 Boko_TuninG

Offline

    професионален шофьор

  • Потребител
  • 2,648 Мнения:
  • Репутация: 4

Публикувано 18 November 2009 - 11:21 PM

copy/paste

Обновено на 19.01.2010г

(несъм ги прегледал всичките, но повечето се отварят)

:giggle: Бг магазини за тунинг, аксесоари, кар аудио и други

:lol: Сайтове за Car audio / Home audio
============================

http://www.aval-bg.com/
http://www.ljclub.net/
http://www.rnb-audio... ... uct_id=267

:P Сайтове за авто услуги
============================

http://miro-folio.com/
http://www.ashlibg.com/
http://www.bosch.bg/...ts/car_service/
viewtopic.php?f=11&t=82989 - Ремонт на алуминиеви джанти

:) Сайтове за боядисване и полиране / пастиране
============================

http://www.polirane.com/
http://www.kampaints.com/BG/index.html
http://www.ecogalvan...bg/services.php
viewtopic.php?f=41&t=113616

:) Тест на видове нафта
============================

http://forum.offroad... ... tcount=336

:D Сайтове за ударени коли
============================

http://www.asautomob...tml/start2.html
http://cocheroto.com/
http://www.gesjauto.com/
http://www.siniestrauto.com/
http://www.insurance...geauctions.net/
http://blast.lozen-bg.com/

:D Сайтове за газови инсталаций
================================

http://www.sofgas.com/
http://eurogas-bg.net/

:D Сайтове за авточасти
================================

http://www.emk-33.com/shop/
http://www.lojarenot...octopus/?sid=54
http://autoparts.bg/
http://www.shop.tdibg.com/
http://www.tdibg.com/
http://www.euro07.bg/index.php
http://www.stelki.bg....php?ref=fb_ad1
http://avtorespect.h...akumulatori.htm akumulatori
http://avtorespect.h...enovalista1.htm ksenon
http://chistachki.bo...e=AutoForums.BG
http://www.avto4asti.bg/
http://www.chasti-op...ute=common/home
http://www.luxima.bg/
http://avtogumi.blogspot.com/
http://images.google...rl=h ... g&um=1

:D Сайтове за тунинг части
================================

http://www.tenzoraci... ... airintakes
http://www.autokompl...bg.com/magazin/
http://www.momo-bg.com/
http://www.xyz-racing.com/
http://www.inesauto.com/
http://www.bassmania.eu/
http://bgcarshop.com... ... 75f84a250e
http://tuning-parts....category/id/21/
http://www.nicedeals... ... cbb6f0a36b
http://www.movit.de/home.htm
http://www.carshine.com.au/
http://www.mbclub.bg...showtopic=13696
http://www.sparco.it...sp?linguaggio=0
http://www.kz-tuning.com/store/
http://www.tuneline-bg.com/
http://www.tolytuning.com/
http://www.pitlane-bg.com/
http://pitstopshop.eu/
http://topspeed.bg/
http://www.heed-auto.com/
http://viptuning.blogspot.com/
http://dwtuning.blogspot.com/
http://www.bgtuning.com/
http://dn-bg.com/
http://www.piton.bg/
http://www.streetrac....org/?menuid=97
http://www.ventureshield.com/
http://www.komos-nav.com/
http://tuning-parts.bg/
http://autokomplekt-bg.com/
http://www.undercover-tuning.com/
http://www.k-tecracing.com/
http://pitstoptuning.blogspot.com/
viewtopic.php?f=101&t=112888 Тунинг брони/прагове/антикрила/ тел:0889531018 или 0889942279 или на ЛС броните са от стъклопласт и са чисто нови

:D Сайтове за козметика за коли
===============================

http://www.sjdiscoun... ... plies.html
http://www.handsonto... ... 20244.html
http://www.bkkbg.com/
http://catalog.bg/
http://catalog.bg/pr...p?company=20157

:D Сайтове за продажба на коли
===============================

http://carruzzicars.com/
http://britzautomobili.com/

:ok: Адреси на морги
===============================

0888211724 - за Пловдивско морга за Опел + сервиз;

Автоморга "ОПЕЛ" в с.Приселци(Варна):
0896/823040
0889/120151 -на този тел е работника ,който мисля знае най-добре какви налични части има.







:P Други:


http://www.newdimensions.com (have all types of parts like kamei, hagus, neuspeed)
http://www.neuspeed.com (obviously they have neuspeed stuff like plugs, swaybars, etc….)
http://www.autolamps-online.com (HID upgrades)
http://www.abdracing.com/ (products made by ABD, bonrath, wings west, zender, etc…)
http://www.der-abt.de (a german site that offers the sweetest styling things)
http://www.amimotorsports.com/ (very good site with reiger, caractere, dietrech, mattig, etc…)
http://www.autostyle...za/index800.htm (the cheapest prices known to man, but they are in

:P South Africa and don’t ship to US, good place to check out fellow Dubbers worldwide)

http://www.autotech.com/ (products like zender, quaife and euro products)
http://www.awe-tuning.com/ (have GIAC, H&R, brembo, etc….)
http://www.awesome-gti.co.uk/ (stuff like bonrath, abt, caractere, and more, located in UK)
http://www.bildon.com/ (all sorts of racing equipment, also have quaifes)
http://www.cfimotorsports.com/ (Bonrath, brembo, eibach, caractere, brospeed and more)
http://www.colour-tuning.de/ (have all sorts of products, are in Germany though)
http://www.auditunin...nglish/main.asp (a European site and carry products like JE Design)
http://www.drschrick.de/ (German site, home for Schrick manifolds)
http://www.dubtechnik.com/ (have nice products for suspension, wheels, and body styling)
http://www.eiptuning.com/ (have turbo systems, transmissions, intakes and more)
http://www.electrodyne.cc/ (have many products for everything)
http://www.europartsinc.com/ (six speed transmissions, 1.8t engine parts)
http://www.eurosportacc.com/ (have a lot of products but a bit pricey)
http://www.eurospeed.ca/ (many products like blow-off valves, more stuff)
http://www.eurosporttuning.com/ (basically only brakes, mostly for Volvos)
http://www.evolutionsports.com/ (have everything, headlights, aerodynamics and at good prices)
http://www.fknorthamerica.com/ (also have a lot of products for good prices)
http://www.pgperformance.com/ (have good products and prices, headlights, body styling)
http://www.freedomdesign.com/ (Kamei, also have their own line of products)
http://www.futrellautowerks.com/ (they have many products and good prices for everything)
http://www.hofeleusa.com/ (site for Hofele products, obviously, gives good pics)
http://www.c1vw.com/ (very good Canadian site, have many products)
http://www.hpamotorsport.com/ (have turbo kits for VW and brakes)
http://www.achtuning.com/ (carry ABT, AMS, and many other parts)
http://www.tracracing.com/ (has many different VW parts, Eibach)
http://www.imperialmotorsport.com/ (have group buys and a few other things)
http://www.importvision.com (not the best looking site but have really good prices)
http://www.in-pro.de/ (German site for In.Pro headlights and products)
http://www.schimmelperformance.com/ (they do custom work with intake tubes and other things)
http://www.jms-fahrzeugteile.de (they have Golf IV parts, not sure if they have anything others)
http://www.kraftswerk.com/ (have custom transmissions)
http://www.landspeedusa.com/ (have various aftermarket parts)
http://www.machvw.com/ (have all types of parts, too much to go through)
http://www.matrixengineering.cc (have engine, brakes, suspension, transmission, etc…)
http://www.midknightmotorsport.com (have many products, have to call for the pricing and products)
http://moldynamics.com/ (have all Golf and Jetta MK3 and other parts)
http://www.newdimensions.com/ (have many different products, take a look for yourself)
http://www.ngpracing.com/ (have bonrath, hagus, kamei and other products)
http://www.o-bars.com/ (have all sorts of suspension swaybars and stress bars)
http://www.oettinger.com/ (VW styling products)
http://www.overboost.com (have way too many things to list and no place to start)
http://tuningzubehor.com (have many aftermarket parts for VW and other makes)
http://www.performance-cafe.com/ (have many products and specials all the time)
http://www.ptuning.com (have products for VW and other makes)
http://www.projektzwo.de/ (VW styling products and more, German site)
http://www.rapidparts.com/ (everyone knows them)
http://www.rieger-tuning.de/ (VW styling products and more, German site)
http://www.rmrautosport.com/ (have all types of parts for VW and other makes)
http://www.hellausa.com/ (VW lighting products and other things)
http://www.rpi-equipped.com/ (have tons of products and good pricing)
http://www.srsvw.com/ (have GIAC chips and suspension)
http://www.caractere-automobile.be (Caractere styling products for VW)
http://www.skperf.com/ (have some pretty nice aftermarket products)
http://www.estrictlyforeign.com/ (many people don’t like them but they have good products, styling)
http://swgmotorsport.com/ (UK site and have some pretty sweet products)
http://www.tmtuning.com/ (really good products and prices for everything)
https://www.techtonicstuning.com (exhaust systems and more)
http://www.vagparts.com/ (random parts for VW makes)
http://www.vf-engineering.com/ (supercharger kits and more)
http://www.jshouseofeuro.com (good products and good prices)
http://platinumeurop...safeshopper.com (can find random neon lights and some random parts)
http://www.vwperformancenorth.com/ (have styling parts for VW models, kind of pricey)
http://www.volksdraggin.com/ (have all sorts of performance parts, brakes, styling, wheels…..)
http://www.1552design.com/ (again everyone knows this site, good products and prices)
http://www.advancedmotorsport.com/ (good prices and products, browse away)
http://www.altramotorsport.com/ (good prices and good specials)
http://www.bbrsportsline.com/ (all sorts of classy styling products, ABT, Caractere, AC

:D snitzer (for BMW)

http://www.europeanspeedsport.com/ (Eibach, Neuspeed, PIAA, Borla, JOM, etc….)
http://www.evolution-racing.com/ (many performance parts, not only for VW)
http://www.gmpperformance.com/ (have various VW parts, mostly Mercedes though)
http://www.hopefungautoparts.com/ (Brembo, Hella, Bosch, and more)
http://www.momentummotor.com/ (some sweet products, and good prices)
http://www.motronixmotorsports.com/ (lots of products, very pricey though)
http://www.pes-tuning.com (all sorts of products, like exhaust, shifter, etc…)
http://www.supremepowerparts.com/ (group buys a few other things)
http://www.wrdusa.com/ (VW racing, rally and road racing products)
http://www.fastvws.com (very good product and prices)
http://www.evoms.com/ (brakes, intakes, superchargers, and more)
http://www.zender.de/ (German styling company, very nice products)
http://www.z-engineeringusa.com/ (Supercharger kits for VW cars)
http://www.bahnbrenner.com/ (lighting, engine, styling, everything, very good site)
http://turn2usa.com (motor mounts, intakes, pulleys)
http://www.parts4vws.com (very popular sites, very good prices and products, have everything)
http://www.jrswaterworks.net (have to call for products and prices)
http://www.purems.com/ (all sorts of aftermarket products for VW and others)
http://www.goapr.com/ (turbo kits for VW, Audi, Porsche and exhausts)
http://www.ferodoracing.it/ (ferodo racing brake and brake kits)
http://8vturbo.com/ (turbo parts and other performance parts)
http://www.adrenalinmotorsport.com/ (various performance parts for VW)
http://www.advancedclutch.com (clutch kits for VW and other makes)
http://www.bonrath.de/ (Bonrath styling site, good pictures)
http://www.dietrich-tuning.de (Awesome VW styling part, German site)
http://www.mattig.de/ (Styling and Wheels for VW, German site)

:D Volkswagen OEM Parts

http://www.germanautoparts.com/ (a good place to get OEM parts, pretty good prices)
http://www.ecstuning.com/ (have OEM parts and wheel spacers)
http://www.futrellautowerks.com/ (they have many OEM products)
http://www.gprparts.com/ (have the basic list of OEM parts, a good source)
http://www.eurocullen.com/ (has euro parts and more, but I am not sure how to order, good pics though)
http://www.vwparts.com/ (a good place to find OEM parts)
http://www.1autobodyparts.com/ (has the best prices for some OEM parts)
http://www.partscomponents.com/ (also has the best OEM part prices, cheap shipping too)
http://catalog.thepartsbin.com/ (have most OEM parts for sale)
http://www.volksparts.com (OEM parts, a selection but not too big)

:D Things to Accessorize your VDUB with

http://www.autotoys.com (amazing prices on everything like alarms, cd players, dvd players, sweet place to hook up your ride with tvs and such)
http://www.americastire.com (good place to get tires and wheels from)
http://www.avolkswagenpart.com/ (cool merchandise and stuff)
http://www.autosport...wagenparts.com/ (kind of like the other OEM sites)
http://www.edgeracing.com/ (have lots of wheels to pick from)
http://www.europeanplates.com (have some pretty sweet euro license plates)
http://www.tires-n-parts.com (obviously tires and wheels)
http://drivergear.vw.com/ (suit yourself up in some gear from VW)
http://www.eurowerks.net/ (euro license plates)
http://www.shgraphics.com/ (euro license plates)
http://www.germanplates.com (euro license plates)
Публикувано изображение

#4 Boko_TuninG

Offline

    професионален шофьор

  • Потребител
  • 2,648 Мнения:
  • Репутация: 4

Публикувано 18 November 2009 - 11:47 PM

:giggle: Полиране на джанти
(ще се допълва)

... _embedded#
Публикувано изображение

#5 mattig

Offline

    Ентусиаст

  • Модератор
  • 3,564 Мнения:
  • Репутация: 1

Публикувано 18 November 2009 - 11:49 PM

Хората имащи някакво инфо отговарящо на този подфорум и естествено ако имат желание да споделят информацията нека да пишат Л.С. на мен или на Boko_TuninG !







Tuning.bg

ЗА РЕКЛАМА:
-----------------------
Mtel: 0889090066

Persy

Можете да разпространявате съдържанието на този сайт свободно, като задължително посочите линк към Тuning.BG като източник. Трябва да укажете лиценза, който ползваме и да позволите и на друг да ползва съдържанието при същите условия.