Mazda

Регистрация
Марка автомобили започва с op...? /изпишете цялата дума/:
С регистрацията си се съгласявам с условията за ползване на Tuning.bg!
Регистирай се с съществуващ акаунт
Логин
Забравена парола?
Забравена парола
Въведете е-майла с които сте се ригистрирали.
  • Общо инфо
  • Преди 1980
  • Между '80 и '90
  • Между '90 и '00
  • В наши дни
    • Mazda Motor Corporation е петият по големина японски автопроизводител, нареждайки се зад Toyota, Nissan, Honda и Suzuki. Mazda произвежда седани, спортни комбита, класически комбита, миниванове, спортни коли, лекотоварни камиони и микробуси, продавайки ги в Япония под моделни имена като Demio, Axela, Arenza, Roadster, RX-8, MPV и Tribute. Сред моделната гама в Европа се срещат имена като Mazda2, Mazda3, Mazda5, Mazda6, MX-5, CX-7, BT-50. През фискалната 2003 г., Мазда е продала повече от един милион превозни средства, 294 000 в Япония и 723 000 в чужбина. Фирмата разполага с две основни производствени мощности в своята родина Япония, 15 завода в различни страни по света и още две смесени производствени предприятия с Ford Motor Company намиращи се в Мичиган и Тайланд. Форд купува значителен дял от акциите на Мазда през 1979 г., а след 1996 г., когато те разширяват делът си до контролен пакет акции от 33,4% заради финансовите проблеми на Мазда, Форд обръщат нова страница в историята на марката, чрез съкращаване на разходите, преструктуриране и въвеждане на поредица от успешни нови модели.

    • Името на марката Mazda произлиза от Ахура Мазда, най-висшият зороастрийски бог, почитан от древните перси. Той въплъщавал в себе си мъдростта и обединението между човека, природата и всички останали богове. Името било много близко по звучене до това на създателя на марката Жужиро Мацуда (Jujiro Matsuda), което повлияло при избора.
      Мацуда се родил през 1875 г. в Хирошима и бил дванадесетият син в семейството на рибар. Едва 20-годишен Мацуда открил собствена работилница. През 1920 г. Мацуда заедно с група инвеститори купил разорената компания Abemaki, намираща се в Хирошима и започнал производството на дървесина. Фирмата била прекръстена на Toyo Cork Kogyo и Мацуда станал неин президент. В този момент компанията нямала никакво отношение към автомобилите и произвеждала изолационни строителни материали. Дейността на фирмата била много успешна и това довело до стабилното й финансово състояние.
        През 1927 г. от името на фирмата отпаднала думата Cork и компанията се казвала Toyo Kogyo. През 20-те години на ХХ век била произведена малка серия мотоциклети, а през 1930 г. един от тях даже победил в състезание. През 1931 г. компанията започнала производството на автомобили в чисто японски стил – триколесни камиончета с двигатели с обем 500 куб. см. Търговската марка, под която се продавали возилата вече била Mazda. През 1932 г. започнал износът на Mazda в Китай. До началото на Втората световна война компанията създала няколко прототипа на леки автомобили, но нито един от тях не влязъл в серийно производство.
         След войната и атомната бомба над Хирошима заводът на Toyo Kogyo за щастие бил разрушен съвсем малко и още през 1950 г. компанията започнала производството на триколесните камиончета Type CT с двигател 1157 куб. см и компактни пожарни коли и стандартни камиони.
         През 1952 г. починал Жужиро Мацуда. Година преди това президент на компанията станал неговия син Тенуджи Мацуда. Фирмата започнала да произвежда леки автомобили през 1960 г., когато започнал да се подобрява стандартът на живот на японците. Първият модел бил R360 - двуврата градска кола, задвижвана от 2-цилиндров двигател с работен обем 356 куб. см, която била евтина и практична.
        През 1960 г. на посещение в заводите на Mazda пристигнал д-р Хаас - представител на немската компания NSU. Президентът на Mazda върнал визитата в Германия и тогава бил подписан предварителен договор за сътрудничество с NSU в областта на разработването на роторния двигател на Ванкел. Официално за начало на сътрудничеството се смята 1961 г., когато договорът получил одобрение от японското правителство. През същата година се появил компактният пикап Mazda В-1500.
        След година моделният ред се увеличил с Carol в два варианта – купе с две врати Carol-360 и седан с 4 врати Carol-600. Още през 1963 г. произведените автомобили Mazda достигнали 1 млн. и в Токио бил показан първият произведен от компанията роторен двигател. На следващата година се появило първото поколение на модела Familia. През 1967 г. започнало производството на първия автомобил Mazda с роторен двигател – Mazda Cosmo Sport 110S. От този момент роторните двигатели започнали да играят важна роля в историята на компанията. зззза година било поставено началото на мащабния износ на Mazda в Европа.
        През 1969 г. Mazda за първи път влязла в сътрудничество с Ford в областта на съвместно производство на автоматични трансмисии, като двете компании открили общ завод в Нова Зеландия. През 1970 г. бил произведен 100-хилядният автомобил с роторен двигател и започнал експорта на автомобили в САЩ.
         През 1971 г. се появил вторият модел с роторен двигател Savanna (RX-3). На следващата година била пусната и Luce (RX-4). Компанията произвела 5-милионния си автомобил, а през 1973 г. износът достигнал 1 млн. коли. Автомобилите с роторни двигатели се продавали сравнително успешно, но нефтената криза през 1974 г. повлияла отрицателно върху продажбите, тъй като те изразходвали повече гориво, отколкото другите модели на Mazda. През 1978 г. се появил моделът RX-7. При създаването му били използвани всички предимства на роторните двигатели. Тя станала една от най-бързите коли с двигател с мощност 105 к.с., който ускорявал машината до 200 км/ч. През 1979 г. Ford купил 25% от акциите на Toyo Kogyo. 

    • През 80-те години Mazda заела сериозни позиции на световния пазар. През 1981 г. в САЩ и Европа били открити много нови представителства на Mazda. През 1988 г. на америсанския пазар се появил моделът MPV. На автосалона в Чикаго през 1989 г. бил представен роудстърът Mazda МХ-5 Miata. Благодарение на сполучливия дизайн и изгодната цена моделът станал много популярен в САЩ и Европа.

    • Новото хилядолетие Mazda посрещна с възход в сферата на електронната търговия. Беше основан Електронен бизнес офис (e-Business Enabling Office), който дава възможност на клиентите да разглеждат и купуват в интернет. През 2000 г. беше представена изцяло новата Mazda МХ-5 Roadster.

    • Новата моделна гама започна с появата на Mazda 6 през 2002 г. В същото време Mazda се отказа от производството на луксозни седани и не показа наследник на Xedos 9. През 2003 г. се появиха и малката Mazda 2 и компактната Mazda 3, както и спортната RX-8. През 2005 г. компанията показа новата Mazda 5 с плъзгащи се задни врати и седем места. През същата година се роди и новото поколение на роудстъра МХ-5 във вариант с мек и твърд сгъваем покрив. Mazda остана вярна на традицията и продължи производството на пикапи с модела ВТ-50 с възможност за 2 или 5 пътника. През миналата година Mazda представи нов кросоувър СХ-7, който съчетава динамиката на спортен автомобил и качествата на всъдеход. През март 2007 г. компанията показа в Женева новата компактна Mazda 2. На последното изложение във Франкфурт Mazda представи напълно обновената 6.
        Днес Mazda се развива по-добре от всякога. Компанията постигна най-високо качество на изработка, доказетелство за което са редица тестове за издръжливост, направени от няколко независими автомобилни медии и организации. Вече трета година марката убедително води в класацията за надеждност на най-популярното списание в Европа Auto Bild с най-малко дефекти. Усилията на японците са съсредоточени в производството на автомобили от малък и среден клас, а също и спортни и високопроходими модели. Благодарение на отличното реноме Mazda се продава успешно в над 120 държави по света.