Saab

Регистрация
Марка автомобили започва с op...? /изпишете цялата дума/:
С регистрацията си се съгласявам с условията за ползване на Tuning.bg!
Регистирай се с съществуващ акаунт
Логин
Забравена парола?
Забравена парола
Въведете е-майла с които сте се ригистрирали.
  • Общо инфо
  • Преди 1980
  • Между '80 и '90
  • Между '90 и '00
  • В наши дни
    • Saab отваря първия си завод в шведския град Тролхатан през 1938 година.

      Първоначално там се произвеждат самолети за Шведските кралски военновъздушни сили по време на Втората световна война. Първият произведен автомобил на марката е Saab 92, който се появява през 1947 година.

    • За кратко време новата автомобилна марка изгражда репутацията си на производител на много здрави и качествени коли. През 1950 година Saab влиза и в бизнеса с изчислителна техника с фирмата си Datasaab, като създава малко по-късно мини компютър, който да може да се използва при навигацията на самолети. 

      След това се появяват моделите на Saab 93, 94 и 95. През 1969 на пазара излиза първият турбомодел на Saab – 99. Една година преди това Saab се е слял с производителя на товарни автомобили Scania, като през 1995 фирмата става Saab-Scania. 

      Saab произвежда милионния си автомобил през 1976, а две години по-късно подписва договор с Fiat за продажби в Швеция и цяла Скандинавия на Lancia Delta с марката на Saab 600. По това време двете фирми разработват съвместно шаси наречено Type Four, което се използва при моделите Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Saab 9000 и Lancia Thema. 

      1937
      В Тролхетан е основана Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Основна дейност на компанията е производството на военна летателна техника.

      1945
      Saab навлиза в автомобилния бизнес. През следващите две години ще се тестват първите два модела - прототипите 92.001 (известен като Ursaab) и 92.002.

      1949
      Започва производството на 92. Разполага с 764-кубиков, 2-цилиндров, 2-тактов двигател, който задвижва предните колела.

      1955
      Saab 93 замества 92. Старият двигател се заменя с нов 748-кубиков с 33 к.с. Променен е дизайнът на предницата и окачването.

      1959
      Първото комби на Saab. Модел 95 има по-голям двигател (841 куб. см) и трети ред седалки, който се сгъва и освобождава повече място за багаж.

      1960
      Стартират продажбите на 96 във версия седан

      1966
      Първият 4-тактов двигател на Saab дебютира в 96 и 95. Двигателят е V-образен, 4-цилиндров от Ford. Малко по-късно Saab спира производството на 2-тактови агрегати.

      1967
      Премиера за Saab 99 в Стокхолм. Toва е първият нов модел след моделното семейство 92-96. Под капака е поместен е 1.7-литров бензин от Ricardo и Triumph Великобритания.

      1968
      Saab се слива със Scania.

      1974
      Семейството на 99 се разраства с появата на 3-врат хечбек. Така, заедно с триобемните версии с две и четири врати, модификациите стават три. Моделът носи името "Combi Coupe". По-късно името наследява модела 900 GL със карбуратор и 100 к.с. Наименуванието се запазва до 2002-а година.

      1976
      Saab произвежда 1-милионния си автомобил. 99 с пет врати се превръща в истински хит. Голяма заслуга има иновативният турбиниран двигател от 1977-а година.

      1978
      900 замества 99. Продукцията на 95 спира. Saab подписва договор за сътрудничество с Fiat/Lancia. Двете компании участват в разработката на шаси Type Four, на чиято база по-късно ще се появят Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Saab 9000 и Lancia Thema.

    • Saab представя автомобил от нов сегмент - Combi-Coupe през 1974, който се произвежда в различни версии чак до 2002 година, когато е заместен от 9-3. General Motors купува 50% от Saab през 1989 г. 

      1980
      Приключва продукцията на 96. С това след 30 години и 730 607 бройки се слага край на моделите 92/93/95/96.

      1984
      През тази година Saab показва едва третия си изцяло нов автомобил. Saab 9000 е 5-врат луксозен хечбек. В същото време продукцията на компанията нараства до 100 хиляди коли годишно.

      1985
      Saab представя първия си концептуален модел. Това е EV-1. Напълно годна за движение по пътищата концепцията представлява Turbo 900 с 16 клапана и 285 к.с.

      1986
      На пазара излиза Saab 900 кабрио. Година по-къснo колите с емблемата на шведският производител стават 2 милиона.


    • Вероятно най-добрата година на Saab в рамките на GM беше 1995, когато за първи път (след влизането в GM) реализира печалба. През 2000 година GM купува и останалите 50% от Saab. През декември 2008 стана ясно, че американците искат да се отърват от шведската марка заради кризата. 

      През пролетта на тази година се появиха сведения, че GM ще продаде Saab на производителя на ексклузивни спортни модели Koenigsegg. Сделката обаче пропадна. Вчера GM обяви, че прекратява производството на автомобили с марката Saab.

      1990
      General Motors купува 50% от Saab-Scania. Сменя името на компанията на Saab Automobile AB и след това продава дяловете си на Swedish Investor.

      1993
      Премира на второто поколение Saab 900. В гамата присъстват автоматична скоростна кутия и V6 двигатели.

      1997
      Saab празнува 50 години като авотмобилен производител и лансира 9-5 като 4-врат седан, наследник на 9000.

      1998
      Появява се 9-3 като сериозен технически и оптичен фейслифт на 900. През тази година моделната гама е допълнена с 9-5 SportCombi, Aero варианти и суперспортния 9-3 Viggen.

    • 2000
      Swedish Investor връщя дяловете в Saab Automobile на GM, като ги прави едноличен собственик.

      2002
      Премира за 9-3 Sport в Стокхолм през юли. Tова е първият премиум спортен седан на марката в компактния клас.

      2003
      На Женевското автоизложение дебютира 9-3 Convertible. Saab обявява публично намерението си да лансира компактен хечбек с концепцията 9-3 Sport-Hatch.

      2005
      Saab се включва в битката на компактни премиум комбита с 9-3 SportWagon. От поточната линия в Тролхетан слиза 4-милионния Saab.

      2006
      Концепцията Aerо X е една от звездите на изложението в Женева. Концепцията показва спортен, двуместен автомобил с 400 к.с. и "самолетен" дизайн. Силата идва от 2.8-литров, V6 BioPоwer двигател, който може да работи на 100% биоетанолово гориво.

      2007
      Рекордни продажби за марката в Европа. През 2006-а година продажбите в световен план са 133 167. Фейслифтнатият 9-3 впечатлявя със смел външен вид, вдъхновен от Aero X.

      2009
      Saab Аutomobile бива реорганизиран. Започва техническо сътрудничество с китайския холдинг Beijing Automotive Industry.

      2010
      Холадската бутикова компания Spyker Cars купува Saab Automobile от GM. Собственик на компанията става шефът на Spyker Виктор Мюлер, но досегашният бос на Saab Ян Аке Йонсон запазва ръководните си функции.

      2011
      През април шефовете на компанията признават, че търсят партньори за краткосрочни и средносрочни планове на финансиране. Парите ще отидат за забавени плащания към доставчици на части и материали за поточната линия в Тролхетан. Продукцията бива замразена през юни. Компанията подава документи за банкрут на 19 декември.