Toyota

Регистрация
Марка автомобили започва с op...? /изпишете цялата дума/:
С регистрацията си се съгласявам с условията за ползване на Tuning.bg!
Регистирай се с съществуващ акаунт
Логин
Забравена парола?
Забравена парола
Въведете е-майла с които сте се ригистрирали.
  • Общо инфо
  • Преди 1980
  • Между '80 и '90
  • Между '90 и '00
  • В наши дни
    • Собствениците на японски автомобили познават чувството да бъдеш различен, уповавайки се на философията на инженерите от Страната на изгряващото слънце. През последните няколко десетилетия Япония придаде ново усещане и обогати историята на Световния рали шампионат. Mitsubishi, Subaru и естествено Toyota плениха любителите на високите скорости и бяха сред законодателите на автомобилния спорт. Изброените марки станаха символ на смелост в конструкторско отношение, а избраните от тях пилоти оправдаха гласуваното им доверие с паметни победи и титли. Всяка от споменатите три компании се радва на огромна слава и до днес, но Toyota се отличава и като производител, инвестирал във WRC, Формула 1, NASCAR, сериите Le Mans, различни офроуд изпитания … Списъкът е наистина дълъг.

    •   Toyota е сред най-големите автомобилни компании в света. Нейната продукция е известна в цял свят. Историята на Toyota започва през 1933г. Тогава Кийчиро Тойода основава малка дивизия за производство на автомобили във фабриката на баща си Toyoda Automatic Loom Works.

      Японското правителство харесва идеята и насърчава разработката и производство на автомобили от компанията. Година по-късно се появява първият нейн автомобил – Model A1, последван и от камиона G1 3 месеца по-късно. Автомобилите са доста сходни с тези на Dodge и Chevrolet, дори някои части са напълно еднакви и взаимозаменяеми.

      Това не пречи на компанията да пожъне успех и през 1937г. се отделя като самостоятелна. Тя променя името си на Toyota, тъй като за японското изписване на думата са необходими 8 движения с писеца. 8 e свещенно число за културата там и се смята за носещо късмет.

      По време на Втората световна война компанията произвежда само камиони за военни нужди. През 1947г. се завръща и на автомобилния пазар с модела SA. Тежкото състояние на икономиката обаче я тласка към банкрут. Две години по-късно тя изтегля заем от редица банки. Той обаче не помага особено и през 1950г. Toyotaпроизвежда едва 300 камиона. Започват съкращения и стачки. Кийчиро Тойода се оттегля от ръководния пост на компанията и той се заема от Тайзо Ишида.

      Корейската война напрактика спасява Toyota, защото американските сили поръчват 5000 превозни средства. Ишида влага печалбите в нови заводи и методи за производство, които позволяват на компанията да започне да произвежда по-бързо и качествено. През 1956г. Toyotaдори основава дистрибуторска мрежа. Година по-късно започва да изнася продукция и за САЩ. Основава представителство и в Бразилия.

      През 60-те Toyota се възползва напълно от новите пазари и печалби и продължава да развива редица технологии. Строи нови заводи и до края на десетилетието вече има световен пазар и отбелязва износа на едномилионния си автомобил. През 80-те изнася част от производството си в САЩ и основава и марката Lexus.

    • Възходът

      Проектът на Toyota започва същинската си реализация през 1987 г., когато е представен първият модел с четири задвижващи колела. По-конкретно – Celica GT-4 ST 165, първоначално поверен на Юха Канкунен и Кенет Ериксон. Автомобилът превзема върха на Световния рали шампионат общо 13 пъти, като има съществен принос за първата титла на Карлос Сайнц, завоювана през 1990 г. Матадора дублира успеха си две години по-късно с подобрената модификация – Celica GT-4 ST 185. Затрудненията с прекомерното загряване на двигателя са решени. Охлаждането е оптимизирано благодарение на допълнително поставените отвори по предния капак.

    • Celica GT-4 ST 205 се появява през 1993 г. и е с отлична аеродинамика за времето си. В края на сезона Юха Канкунен триумфира в битката при пилотите, а Toyota печели първата си титла в битката при производителите. Екипът, предвождан от Дидие Ориол, повтаря двойната си победа през 1994-та и доказва, че нищо не е било случайно. Името на Toyota вече е със златни букви в историята на рали спорта.

       

      Сривът

      Всяко хубаво нещо рано или късно има своя край. Житейската максима се оказва напълно вярна за хората от Toyota Motorsport. Изданието на Рали Каталуня през 1995 г. ще се помни дълго. По време на задължителните технически проверки комисарите на Международната автомобилна федерация откриват нерегламентиран турборестриктор в колата на Дидие Ориол. Отлично прикритото до момента нарушение осигурява допълнително количество въздух към турбото и респективно по-висока мощност на Celica GT-4 ST 205. „Това е най-изтънчената хитрост, която съм виждал през последните 30 години”. Думите са на президента на FIA по онова време Макс Мозли. Наказанието е сурово – Toyota и пилотите Карлос Сайнц, Дидие Ориол и Юха Канкунен са отстранени за един сезон от шампионата.

       

      Достойнството

      Ново начало, нови надежди и нов автомобил за сезон 1997. Инженерите от Toyota създават WRC версия на Corolla E11. Окачването е революционно благодарение на интегрираните амортисьори с ход на буталото от 20 см. Идея, взаимствана от дългогодишния опит на компанията в офроуда. Резултатите от предсезонната подготовка показват и нещо друго – темпото на Corolla е по-добро с 0,7 сек. в сравнение със Celica.

      Зад волана е добре познатият Дидие Ориол. Ангажиран е и Маркус Грьонхолм. През следващата година на страната на Toyota се състезават 7 екипажа. Между тях е и този на Карлос Сайнц, който изпуска пилотската титла в последния кръг във Великобритания. През 1999 г. Toyota побеждава Subaru с минимална разлика в борбата при контрукторите и напуска WRC с чест.

      Последва присъствие и в най-високотехнологичния спорт – Формула 1, което едва ли може да се окачестви като успешно. Остава надеждата, че един ден японците ще напомнят за себе си и ще се върнат с гръм и трясък там, където им е мястото – сред водещите компании в моторните спортове.

    • За 2005-2006 финансова година компанията е продала 7,97 млн. автомобила. Оборотът ѝ е $190,3 млрд., оперативна печалба — $16,9 млрд., чиста печалба — $12,3 млрд.

      През първото тримесечие на 2007 г. „Тойота Мотор“ за пръв път произвежда и продава повече автомобили от Дженерал Моторс (GM). GM се славеше като „най-голям производител на автомобили в света“ в продължение на 76 години. Но за последните години, както и други американски автопроизводители, преживява криза и е принудена да намалява производството си, а освободилото се място на пазара се заема от конкурентите ѝ, и на първо място — от Тойота. На 24 април японската компания съобщи, че през първото тримесечие на 2007 г. е произвела 2,37 млн. автомобила и е продала 2,35 млн. По този начин тя за пръв път изпревари GM, за която показатели са били съответно 2,34 млн. и 2,26 млн. коли.

      Към Януари 2012 г. Тойота е продала 400 хил. хибридни автомобила в Европа.